مضرات خواص گیاه علف خرس در پزشکی و بارداری

مضرات خواص گیاه علف خرس در پزشکی و بارداری در سایت جسارت

خواص گیاه علف خرس , خواص دارویی گیاه علف خرس , خواص درمانی گیاه علف خرس , خواص گیاه علف خرس چیست , خواص گیاه علف خرس برای مثانه , خواص گیاه علف خرس برای حالت تهوع

مضرات خواص گیاه علف خرس در پزشکی و بارداری

خواص گیاه علف خرس , خواص دارویی گیاه علف خرس , خواص درمانی گیاه علف خرس , خواص گیاه علف خرس چیست

در این مطلب از سایت جسارت به مضرات خواص گیاه علف خرس در پزشکی و بارداری می پردازیم امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.

آشنایی با نام های گیاه علف خرس

نام فارسی گیاه : علف خرس

نام علمی این گیاه : Arctostaphylos uva-ursi (L.) Spreng

نام انگلیسی علف خرس : Ericaceae

نام‌های دیگر گیاه علف خرس : Arberry, Bearberry, bear’s Grape, Mountain Box, Red Bearberry, Upland Cranberyy

آشنایی با خواص گیاه علف خرس

گل‌های گیاه علف خرس به صورت ۳ تا ۱۲ تایی درون دستجات کوتاه، انتهایی و آویزان قرار دارند.این گیاه با دانه‌های انعطاف‌پذیر، خزنده، به رنگ قرمز قهوه‌ای و به طول تا ۱/۵ متر می‌باشد. برگ‌های علف خرس متناوب، چرمی و قاشقی بوده، دارای حاشیه کامل و کمی‌ برگشته و دمبرگ کوتاه هستند. برگ‌های آن بسیار تلخ و قابض، از Vaccinium macrocarpon  به واسطه رگبرگ‌های شبکه‌ای و نقطه‌های غیر غده‌ای سطح زیرین برگ‌ها قابل تشخیص هستند.

گیاه علف خرس کجا می روید

این گیاه از شبه جزیره ایبری در امتداد اروپای مرکزی تا شبه جزیره اسکاندیناوی و از سمت شرق تا سیبری پراکنش داشته، در کوه‌های آلتایی، هیمالیا و آمریکای شمالی نیز یافت می‌شود.

آشنایی با خواص گیاه علف خرس

برای تهیه چای، روی ۲/۵ گرم قطعات خرد شده یا پودر ریز گیاه، آب جوش ریخته شود (یک قاشق چایخوری برابر ۲/۵ گرم گیاه می‌باشد) یا آن که علف خرس را در آب سرد ریخته، سپس سریعاً به دمای جوش رسانده و پس از ۱۵ دقیقه صاف شود. این چای ممکن است حاوی حدود ۳۰ درصد از این گیاه همراه با سایر داروها باشد. در صورت بالا بودن میزان علف خرس در چای، جهت پایین آوردن میزان تانن موجود در آن می‌بایست گیاه را به مدت ۶ تا ۱۲ ساعت در آب سرد خیساند.

خواص گیاه علف خرس

تانن‌های موجود در این گیاه قابض بوده، فنول گلوکوزیدها و آگلیکون‌های مربوط که در این گیاه یافت می‌گردند، ضد باکتری هستند. از برگ‌های این گیاه، به ویژه گونه‌های viscida و A.patula به عنوان نوعی عامل سفید کننده پوست استفاده می‌شود. نوعی فرآورده حاصل از این گیاه دارای نوعی اثر پیشگیری از التهاب عود کننده مثانه می‌باشد. اگرچه علف خرس داروی انتخابی جهت مداوای التهاب مثانه نیست، لیکن دارای نوعی اثر احتمالی در پیشگیری از عفونت‌های عود کننده دستگاه ادراری می‌باشد. محققان استفاده از این گیاه را به عنوان نوعی عامل ادرارآور تأیید نموده‌اند. عفونت‌های مجاری ادرار: از این گیاه برای درمان بیماری‌های التهابی مجاری آوران دستگاه ادراری استفاده می‌شود. در طب سنتی این گیاه برای درمان انواع ناراحتی‌های ادراری – تناسلی و مجاری صفراوی به کار برده می‌شود.

روش مصرف گیاه علف خرس

این گیاه به صورت خرد شده، پودر شده، عصاره خشک برای تهیه دم کرده یا خیسانده‌های سرد و نیز به صورت عصاره یا اشکال دارویی جامد دارای مصارف خوراکی استفاده می‌شود.

چه کسانی نباید گیاه علف خرس را مصرف نمایند

اشخاص مبتلا به اختلالات کلیوی، اختلالات توام با تحریک دستگاه گوارشی و نیز افراد دارای اسیدی نمی‌بایست این گیاه را مصرف نمایند. همچنین علف خرس نباید توأم با ترکیبات اسیدی‌کننده ادرار که موجب کاهش اثر ضد باکتری آن می‌شود، تجویز گردد.زنان باردار، مادران شیرده و کودکان زیر ۱۲ سال نباید از این گیاه استفاده نمایند.اشخاص مبتلا به حساسیت معدی ممکن است در صورت مصرف فراورده‌های حاصل از این گیاه که حاوی مقدار زیادی تانن است، دچار تهوع، استفراغ و معده درد شوند.امکان بروز صدمات کبدی ناشی از مصرف دراز مدت علف خرس به ویژه در کودکان وجود دارد.بیمارانی که از مکمل‌های واجد آهن استفاده می‌کنند، می‌بایست بین زمان مصرف گیاه مزبور و دارو به مدت ۱ تا ۲ ساعت فاصله بیندازند.می‌بایست از مصرف همزمان فرآورده‌های تهیه شده از این گیاه و ترکیباتی که موجب اسیدی شدن ادرار می‌گردند اجتناب گردد.مصرف بیش از حد این گیاه موجب بروز التهاب و تحریک غشاء مخاطی مجاری ادرار و مثانه می‌شود.

آشنایی با خواص گیاه علف خرس برای کودکان

فارسى من خرس گیاه است ، به علف خرس هم مى گویند، عربى من حشیشه الدب مى باشد. من یک گیاه علفى هستم که بیشتر در، گیلان مى رویم ، برگهاى من در قسمت پایین ساقه بیضى ساده ، و نامساوى است ، و غالبا به یک برگچه منتهى مى شود، ولى برگهاى قسمت فوقانى ساقه من مرکب باز 7 تا 13 برگچه باریک و نوک تیز است ، و همین اختلاف شکل برگهاى فوقانى و تحتانى ، بهترین راه تشخیص گیاه من است .گلهاى من کوچک زرد یا نارنجى است ، و گاهى مایل به قرمز است و به صورت مجتمع با ظاهرى مدور مى باشد، میوه من غلافى و در داخل غلاف فقط یک دانه وجود دارد .مرا به عنوان یک گیاه زینتى مى توان کاشت . چون گلهاى من زیبا مى باشد، قسمت مورد استفاده من گل و قسمتهاى هوایى گیاه من است . برگ و قسمتهاى مختلف گیاه من داراى جوهر مازو، صمغ و ماپوئین و یک ماده رنگى است . دانه هاى من داراى روغن قابل استخراج مى باشند. گل من قابض و التیام دهنده جراحات است ، و براى تصفیه خون مفید مى باشد. گلهاى من ملین بوده ، دمکرده 50 در هزار آن براى تقویت معده و روده ها استفراغ اطفال مفید مى باشد، و در استعمال خارجى جوشانده گل و سرشاخه هاى من به کار مى رود

اعتقاد گیاه علف خرس همان زالزالک است

علف خرس از آن باب گویند که شدیدا مورد علاقه خرس هست و در اواخر پاییز تنها میوه فراوان در جنگل همین میوه است که در دسترس پرنده و چرنده قرار دارد و ضرب المثل پول علف خرس نیست زین بابت است که علف خرس بدون دهقان و زحمت بعمل می آید .تصاویر درختی را که ملاحظه میکنید یکسال هست آب نخورده ولی میوه خوبی داد ایکاش شهرداری بجای کاج و … در خیابانها درختانی چون علف خرس و تقی وعناب ونسترن وحشی که بومی این منطقه است و به آبیاری نیاز ندارند میکاشت تا مردم علاوه برسایه از میوه شیرین وپاییزی و گلهای زیبا این درختان استفاده میکردند

خواص گیاه علف خرس