مو چکار دارم بگوم

دخالت نکردن در امور دیگران

مو چکار دارم بگوم

دخالت نکردن در امور دیگران

بایگانی

۶۵ مطلب در مهر ۱۳۹۷ ثبت شده است

علت درد گرفتن ریشه مو سر

پنجشنبه, ۲۶ مهر ۱۳۹۷، ۰۱:۲۲ ق.ظ

علت درد گرفتن ریشه مو سر

درد ریشه مو سر ,درد ریشه موی سر,درد ریشه موهای سر,درمان درد ریشه مو سر,درمان درد ریشه موی سر,درد گرفتن ریشه موی سر,علت درد ریشه موی سر چیست

درد ریشه مو سر , درد ریشه موی سر , درد ریشه موهای سر , درمان درد ریشه مو سر

توضیحاتی در مورد درد ریشه مو سر

شاید از خودتان بپرسید که مگر پوست سر هم درد می گیرد؟ بله پوست سر هم مانند سایر بخش های بدن دارای عصب است و عومل مختلفی بر روی آن تاثیر می گذارند. درد پوست سر می تواند با علل ساده ای مانند شوره سر ناشی از عفونت یا آلودگی ایجاد شود. عموما عللی که منجر به درد پوست سر می شوند، به سادگی نیز قابل درمان هستند. علایم شایع این درد عبارتند از: سوزش سوزن سوزن شدن پوسته پوسته شدن خارش پوست . در این مطلب از سایت جسارت در مورد درد ریشه مو سر صحبت میکنیم امیدواریم مورد توجه قرار بگیرد.

درد ریشه مو سر و اختلالات پوستی

درماتیت یک علت شایع در ارتباط با التهاب پوست است. علائم این بیماری شامل بثورات خارش دار و تورم پوست می باشد. علاوه بر این شما می توانید تاول، پوسته پوسته شدن و یا تکه های بزرگ پوست را نیز روی سر تجربه کنید. این علائم می توانند از طریق تماس با بسیاری از چیزهای معمولی، مانند موارد زیر ایجاد شوند: فلزات خاص صابون گیاه پیچک سمی آمریکایی برخی از لوازم آرایشی آلودگی آب مواد شوینده خاص محصولات خاص مراقبت از مو

درد ریشه مو سر و عفونت

فولیکولیت، کورک و carbunculosis همه این عفونت های فولیکول های مو می توانند حساسیت پوست سر ایجاد کنند. این عفونت ها همچنین می توانند دردناک بوده و زخم ایجاد کنند. علاوه بر این، با وجود این عفونت درسر، زمان لمس پوست سر گرما احساس می شود. این عفونت ها اغلب بر نواحی مانند پشت گردن، پشت سر و یا زیر بغل تاثیر می گذارند. گاهی اوقات، در اثر فشار این ضایعات پوستی ممکن است چرک از آن ها خارج شود. عفونت های قارچی پوست سر، مانند کچلی قارچی سر و تنیا ورسیکالر، در کودکان شایع تر هستند و می توانند باعث ریزش مو شوند.

درد ریشه مو سر و آلودگی

هر چیزی که مانند دانه های شوره سر بوده و غیر طبیعی به نظر می رسند، می توانند شپش باشند. اگر خارش و یا برجستگی قرمز بر روی سر دارید که ممکن است پوسته یا تراوش داشته باشند، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. شپش بسیار مسری است و می توانید تا ۳۰ روز بر روی پوست سر و یا بدن شما زندگی کند. تخم شپش حتی می تواند مدت زمان بیشتری بر روی پوست سر زنده بماند.

درد ریشه مو سر و سردرد

یک سردرد تنشی نیز می تواند درد پوست سر ایجاد کند. استرس، افسردگی، اضطراب و اختلالاتی مانند این موارد علاوه بر بدتر شدن علائم درد سر می توانند باعث سفتی ماهیچه ها شوند.

درد ریشه مو سر و آرتریت تمپورال

شریان تمپورال یک رگ خونی است که در کناره های سر و جلوی گوش قرار دارد. آرتریت تمپورال وضعیتی است که در آن شریان تمپورال ملتهب شده و به لمس کردن بسیار حساس می شود. نشانه های مرتبط با این بیماری عبارتند از: درد فک سردرد اختلالات بینایی آرتریت تمپورال اغلب بر روی افراد مسن تاثیر می گذارد. این بیماری به ویژه برای افرادی که به بیماری روماتیکا پلی میالژی مبتلا هستند، بیشتر اتفاق می افتد.

علل درد ریشه مو سر

درد پوست سر همچنین می تواند با موارد زیر نیز ایجاد شود: آفتاب سوختگی حرارت سرما باد اگر درد پوست سر بدتر شود می تواند منجر به ریزش مو نیز شود. در زنان، هورمون مرتبط با چرخه قاعدگی نیز ممکن است به درد پوست سر کمک کنند.

علت درد ریشه مو سر

کسانی که پوست سرشان به طور طبیعی چرب یا خشک است بیشتر مستعد ابتلا به درد پوست سر هستند. این افراد حتی ممکن است تجربه پوست های حساس را در بخش های دیگر بدن نیز داشته باشند. همچنین ممکن است در صورت داشتن علائم زیر با احتمال بیشتری دچار این درد شوید: داشتن استرس زیاد افسردگی اضطراب زندگی کردن در منطقه ای با آب و هوای متغیر و یا هوای سرد آلرژی آسم

درمان درد ریشه مو سر

درمان این درد بستگی به علت و یا علامت آن دارد. یکی از ساده ترین روش های درمان استفاده از شامپوهای مخصوص است که به کاهش خارش، خشکی و پوسته پوسته شدن سر کمک می کنند. ایبوپروفن و یا داروهای ضد التهابی مشابه ممکن است برای تسکین التهاب یا سردردهای که باعث حساسیت می شوند، موثر باشند. روغن های گیاهی خاص، مانند روغن اسطوخودوس یا روغن رزماری، می توانند به التیام زخم هایی که ممکن است باعث درد پوست سر شوند، کمک کنند. با این حال، استفاده از روغن های رقیق نشده بر روی پوست سر شما ممکن است علائم را بدتر کند. قبل از استفاده از این روغن ها، مقداری از آن ها را بر روی بخش کوچکی از پوست سر امتحان کنید. ۲۴ ساعت صبر کنید و در صورتی که واکنشی از طرف پوستتان مشاهده نکردید آن را برای سایر بخش های سر نیز استفاده کنید.برای استفاده از این روغن ها یک لیوان آب گرم را با نصف قاشق چای خوری از این روغن ها مخلوط کنید. اگر اسانس آن ها را داشته باشید نیز می توانید از اسانس رزماری یا اسطوخودوس استفاده کنید. سپس کم کم محلول را روی پوست سر ریخته و خوب آن را به سر ماساژ دهید. پس از مالش ۱۵ الی ۲۰ دقیقه صبر کنید و سپس موها را بشویید.

حساسیت پوست سر

حساسیت پوست سر به صورت درد، التهاب، سوزن سوزن، بی حس شدن، تحریک، خارش، سوزش یا حساسیت پوست سر تعریف می‌شود. اغلب بسیاری از این علائم با همدیگر ظاهر می‌شوند که به فرایندهای سیستم ایمنی در واکنش به مشکلات مختلف سلامتی مربوط است. بعضی از مواقع حساسیت پوست سر تحت تاثیر رگهای خونی، اعصاب و بافتهای زیر یا زیر سطحی پوست سر بوجود می‌آید. اغلب اوقات علائم قابل مشاهده‌ای وجود ندارد. بقیه اوقات، حساسیت پوست سر به صورت دردناکی قابل مشاهده است که شامل کنده شدن پوست، پوسته پوسته شدن و فلسی شدن پوست است. شیوع حساسیت پوست سر شناخته شده نیست اما علائم آن نسبتا رایج است. حساسیت پوست سر می‌تواند با مشکلاتی نظیر سردرد، آلرژی، پسوریازیس، اگزما و ریزش مو همراه باشد.

علل حساسیت پوست سر

حساسیت پوست سر با بسیاری از شکلهای سردرد مرتبط است. بخصوص حساسیت پوست سر با سردردهایی از جمله اعصاب که از پشت گردن تا جلوی سر را شامل می‌شوند، ارتباط دارد. بیماری‌هایی که موجب می‌شوند این اعصاب متورم یا جمع شوند می‌تواند موجب دردی شوند که در طول سر، گردن و پوست سر حرکت می‌کند. با توجه به تحقیق دانشگاه جان هاپکینز، این درد به صورت داغ، شدید همانند شوک الکتریکی ظاهر می‌شود. برای بعضی از افراد پوست سر چنان حساس می‌شود که حتی یک لمس ملایم هم می‌تواند موجب درد شود. در بعضی دیگر پوست سر بی حس می‌شود. این شکل از درد عصبی نادر است و معمولا بوسیله زخم یا یک عصب ضربه زننده (عصب باریکش) به طور خودبخود ایجاد شود. با این وجود سردردهای مربوط به این اعصاب به مراتب شایع‌تر هستند. حساسیت پوست سر همچنین به چندین بیماری پوستی مرتبط است: کهیر آفتاب سوختگی نیش حشرات شپش سر پسوریازیس بسیاری از این بیماری‌ها موجب التهاب، درد، حساسیت، پوسته پوسته شدن پوست شده و حتی می‌توانند موجب چرک پوست سر و خونریزی شوند. شوره سر یک شکایت رایج است که بر جاهایی از بدن که روغنهای طبیعی جمع می‌شود، اثر می‌گذارد. این امر می‌تواند موجب قرمزی، تکه‌های فلسی روی پوست شود. در حالی که نشانه‌ای از بیماری یا بهداشت پایین نیست اما بسیاری از افراد به خاطر سوزش ناشی از آن و یا خجالت بخاطر شوره، به دنبال درمان آن هستند. به ندرت شوره سر می‌تواند ناشی از عفونت قارچی یا کرم حلقه‌ای (نوعی عفونت مخمری) باشد. پسوریازیس پوست سر نیز می‌تواند منجر به حساسیت پوست سر یا پوسته پوسته شدن یا خشکی پوست سر شود، برخلاف شوره سر، پوست خشک با ظاهری نقره‌ای است، استرس، هورمون‌ها، هوای خشک یا هوای سرد هم می‌تواند باعث پسوریازیس شود. Lichen planus نیز می‌تواند موجب پوسته پوسته یا فلسی شدن پوست سر شود. این وضعیت معمولا توسط دوره‌های استرس یا به عنوان یکی از عوارض درمان دارویی به بار می‌آید. اگر بسیاری از این مشکلات پوستی شدید شوند ممکن است منجر به ریزش موی برگشت پذیر شود.

حساسیت پوست سر و آلوپسی

یک شکل از دست دادن مو به نام ریزش موی منطقه‌ای نیز می‌تواند موجب حساسیت شود. در این شرایط، فولیکول‌های مو به صورت دسته‌ای روی پوست سر و گاهی اوقات بدن ریزش می‌کنند. آلوپسی منطقه‌ای به صورت تکه‌ای ظاهر می‌شود در حالی که آلوپسی کامل شامل از دست دادن همه موهای سر می‌شود. موسسه سلامت ملی اعلام کرد که اکثر اشکال آلوپسی معمولا برای سلامتی خطرناک نیستند یا نشانه‌ای از صدمه به عصب نیستند. در عوض آنها نتیجه حمله سلولهای ایمنی به فولیکول‌های مو هستند. عوامل دیگری که می‌تواند موجب ریزش مو شوند عبارتند از: رژیم غذایی ضعیف، بخصوص کاهش در پروتئین و آهن لوپوس کم کاری تیروئید درمانهایی همچون شیمی درمانی و پرتودرمانی بعضی از زنان نیز پس از زایمان ، در طول درمان‌های هورمونی یا به هنگام بارداری دچار ریزش موی برگشت پذیر می‌شوند. در بعضی موارد آلوپسی، مو احتمالا دوباره رشد خواهد کرد. همراه با سایر اشکال، آسیب فولیکول مو چنان شدید است که از دست دادن مو برگشت ناپذیر است.

علت حساسیت پوست سر

مشکلاتی که بر پوست هر جایی از بدن اثر می‌گذارند نیز می‌توانند روی پوست سر ظاهر شوند. این مشکلات پوستی عبارتند از: آکنه کیست واکنش آلرژیک عفونت‌های سلولهای پوستی یا محورهای فولیکول مو بیماری‌های ویروسی که موجب زخمهای پوستی می‌شوند همانند زونا و سرخک مدل موهای بسته، هدبند و کلاه ایمنی استفاده مرتب یا نادرست از محصولات مو مانند رنگ مو و آرام کننده‌ها سشوار، اتوی مو و فر کننده مو برس کشیدن یا ساییدن مو به هنگامی که مرطوب است می‌تواند فولیکول‌های مو را بشکند که باعث ریزش مو و تحریک پوست سر می‌شود. برس کشیدن بیش از حد نیز می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. در عین حال نازک شدن، حساسیت پوست سر می‌تواند نشانه‌ای از مشکلات سلامتی شدیدتر مانند سرطان پوست و ملانوم باشد. این شرایط به طور معمول خود را به صورت خال‌های جدید یا تغییر یافته یا زخمهای دائمی نشان می‌دهد. به خصوص موارد دردناک و شدید حساسیت پوست سر نیز باید به پزشک گزارش شود.

تشخیص حساسیت پوست سر

معمولا چند معاینه انجام می‌شود تا مشکلات ثابت یا شدید بوجود آورنده حساسیت پوست سر حل شود. پزشکان اغلب شروع به جمع آوری سابقه پزشکی و پرسیدن سوالات در مورد رژیم غذایی، زندگی روتین، زخمهای پیشین، بیماری‌های دیگر و تغییرات جدید می‌کنند. سپس پزشک ممکن است پوست سر را بررسی کند. آنها همچنین ممکن است نمونه فولیکول مو یا نمونه پوست سر را جمع آوری کند تا برای آزمایش بیشتر به آزمایشگاه بفرستد. برخی از پزشکان هم ممکن است الگوهای موی بدن را بررسی کنند.

درمان حساسیت پوست سر

در بسیاری از موارد، این شرایط بوجود آورنده حساسیت پوست سر خود بخود از بین می‌روند. بسیاری نیز نیازمند تمیز کردن اصولی و مراقبت هستند تا مطمئن شوند که این نواحی به طور موقت تسکین یافته‌اند. پمادهای خانگی کمکهای اولیه، کرمها، ضدعفونی کننده و بانداژ و گاز نیز اغلب برای درمان کافی هستند. حساسیت دردناک یا طولانی مدت باید به پزشک گزارش شود. از آنجایی که بسیاری از مشکلات سلامتی به حساسیت و تحریک پوست سر مرتبط هستند، دوره درمان برای هر کدام به میزان زیادی متفاوت است. درمان عامل زمینه‌ای معمولا علائم را رفع می‌کند. بعضی از کرمهای دارویی یا پماد احتمالا برای کنترل تحریک، درد و علائم خارجی همراه با درمانهای دیگر تجویز می‌شوند. شوینده‌های طبی، شامپوها و پاک کننده‌ها و نرم کننده‌ها نیز معمولا برای کمک به درمان حساسیت پوستی بکار می‌روند. در ایالات متحده داروی مینوکسیدیل و دستگاه‌های لیزر به صورت بدون نسخه یا آنلاین موجود هستند. فینازترید درمان دیگری است که از طرف سازمان FDA پذیرفته شده است. تحقیقات نشان داده است که می‌تواند تا ۸۰ درصد از موارد ریزش موی ارثی مردانه یا نازک شدن ایجاد شده بوسیله بیماری‌های خاص را کاهش دهد. کورتیکواسیتروئیدها هم می‌توانند برای موارد عمومی‌تر تجویز شوند. بیماران باید قبل از شروع درمان دستورات را بخوانند. اگر یک عفونت بعد از یک دوره درمان از بین نرود، بیماران باید به دنبال مشاوره بیشتر باشند. همان توصیه برای درمان شوره سر بدون نسخه بکار می‌رود. داروسازها می‌توانند به انتخاب درمان کمک کنند و قبل از شروع درمان مسائل مربوطه را حل کنند. اقداماتی که باید برای از بین بردن پوسته سر حساس انجام داد عبارتند از: ماساژ پوست سر با حرکات دایره‌ای انگشتان بکار بردن یخ برای فواصل ۱۰ دقیقه‌ای استفاده از ابزار برای ماساژ پوسته سر مویی که به مدت طولانی سفت بسته شده را به آرامی حرکت دهید تکنیکهای کشش و آرامش نیز می‌توانند برای حساسیت پوست سر ناشی از سردرد، درد عضلانی و تنش مفید باشند.

بیشتر بخوانید : سفیدی مو در جوانی ♥ ریزش مو ♥ خواص زنجبیل برای مو ♥ سردرد سمت چپسردرد سمت راست

  • مجید کاظمی

سوزش چشم پس از استخر

سه شنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۰۴:۱۵ ق.ظ

سوزش چشم پس از استخر

سوزش چشم ,سوزش چشم و ریزش اشک,سوزش چشم و سردرد,سوزش چشم نشانه چیست,سوزش چشم در بارداری,سوزش چشم درمان,سوزش چشم در کودکان,سوزش چشم بعد از جوشکاری,سوزش چشمها,علت سوزش چشم و ریزش اشک,درمان سوزش چشم و ریزش اشک,سوزش چشم و سردرد از چیست,علت سوزش چشم و سردرد

سوزش چشم

توضیحاتی در مورد سوزش چشم

سوزش، سرخ شدن، خارش و اشکی شدن چشم می‌تواند منجر به ناراحتی‌هایی در فرد شود. برخی افراد کمتر سوختگی چشم را تجربه می‌کنند در حالیکه بعضی دیگر نشانه‌های آن را دائما در خود می‌بینند و از آن رنج می‌برند. این علائم در اثر بیولوژی فردی و در اثر عوامل محیط زیستی که آن را احاطه می‌کنند بروز می‌دهند. بعضی افراد دارای استعداد قبل در مورد چشم بدون اشک (خشکی چشم) دارند زیرا آنها توانایی تولید اشک را ندارند. موارد دیگر مانند استفاده از لنز، کارگران ساختمانی و شناگرانی است که سوزش چشمها را به دلیل شرایط محیط زیستی تجربه می‌کنند. سوزش چشمها ناشی از بیماری، عوامل زیست محیطی و وراثت است. شما باید وضعیت خود را تشخیص داده و یا با پزشک خود مشورت کنید تا متوجه علائم ناشی از آن بشوید چرا که یک متخصص و یا یک چشم پزشک می‌تواند به شما در رفع ناراحتی، مشکلات و علائم ناشی از سوزش چشمها کمک کند.

علت سوزش چشم

پنج دلیل عمده سوزش چشمها شامل عوامل محیط زیستی، بیماری، عفونت، عوامل سوزش آور و جراحت در چشم می‌باشد.

درمان سوزش چشم

اگر چشمان شما به طور دورهای یا دائم خشک میشود شما میتوانید با نظر پزشک از قطره و پماد استفاده کنید. یک چشم پزشک میتواند به طور دقیق آزمایشاتی را انجام دهد که مشخص میکند شما در خطر ابتلا به خشکی مزمن چشم هستید و این آزمایشات میتواند نوع درمان مناسب با چشم شما را مشخص کنند. هنگامی که در معرض نور خورشید قرار میگیرد از عینک آفتابی استفاده کنید و یا هنگامی که در آب کلردار مشغول شنا هستید حتما از عینکهای مخصوص استفاده کنید. در هنگام کار با مواد شیمیایی همچون شویندهها و سفیدکنندهها باید از عینکهای ایمنی آزمایشگاهی استفاده کرد و نیز در هنگام شستشو مراقب باشید که صابون به داخل چشم نرود و از دست زدن و یا مالیدن چشم خودداری کنید. عمل گذاشتن لنز درچشم باید رعایت نکات بهداشتی و با توصیه چشم پزشک صورت گیرد، لنزهای آلوده میتواند باعث عفونت و سوزش چشمها شود.

درمان خانگی سوزش چشم

یخ می‌تواند فوری سبب درمان خارش چشم شود، پارچه مرطوب به کاهش خشکی و همچنین تحریک کمک می‌کند. مقداری پارچه را درون آب یخ قرار دهید و آب آن را بگیرید سپس پلک‌های خود را ببندید و به مدت 5 دقیقه بر روی چشمان خود قرار دهید، این کار را چندین بار تکرار کنید همچنین می‌توانید مقداری یخ را درون یک پارچه تمیز قرار داده و چشم‌های خود را ببندید و سپس به مدت 5 تا 10 دقیقه بر روی چشمان خود قرار دهید، این کار را 3 تا 5 بار در روز تکرار کنیدبابونه دارای خواص ضد التهابی و ضد عفونتی می‌باشد و چای بابونه می‌تواند به درمان قرمزی چشم و سوزش آن کمک کند. بابونه از آزاد شدن هیستامین جلوگیری می‌کند زیرا هیستامین سبب واکنش آلرژیک می‌شود و می‌تواند سبب خارش و سوزش چشمها شما شود. همچنین بابونه سبب تقویت چشم می‌شود و آنها را تازه و درخشان می‌کند. مقداری بابونه را به دو فنجان آب جوش اضافه کنید و سپس به مدت 5 دقیقه اجازه دهید دم بکشد و سپس 2 یا 3 بار در روز چشمان خود را با این چای برای درمان سوزش چشم بشورید

علت سوزش چشم چیست

سوزش، سرخ شدن، خارش و اشکی شدن چشم میتواند در صورت عدم درمان منجر به مشکلات جدی در فرد شود. پنج دلیل عمده سوزش چشمها عبارت است از: عوامل محیط زیستی، بیماری، عفونت، عوامل شیمیایی و اسیدی سوزش آور و جراحت در چشم. عوامل محیط زیستی همچون آلودگی هوا، دود سیگار یا گرد و غبار است که موجب سوزش و آلرژی میشوند. عوامل سوزش آور چشم مواردی از قبیل مصرف مواد شیمیایی، صابون، استفاده از لنز آلوده و یا استفاده دائم از لنز را شامل میشود.

قطره سوزش چشم

قطره های چشمی آلرژی ، داروهای مایع مورد استفاده برای درمان علایم آلرژی چشمی هستند. نشانه ­های آلرژی شامل موارد زیر است: سوزش چشمها احساس وجود شیئی در چشم خارش چشم چشمان قرمز (قرمزی چشم) تورم پلک ­ها آبریزش از چشم

علت خارش و سوزش چشم

عفونت مانند pinkeye میتواند ویروس، باکتری و یا از نوع قارچی باشد. شما ممکن است به طور تصادفی چشم خود را بخارانید و موجب سوزش چشمها شوید. چشم شما میتواند حتی هنگامی که بیش از حد در معرض نور خورشید قرار میگیرد نیز بسوزد، شما ممکن است یک عفونت ویروسی و یا باکتریایی، سرماخوردگی یا آلرژی داشته باشید که باعث سوزش چشمها شود و خشکی مزمن و ادواری چشم نیز ممکن است منجر به سوزش چشمها شود. هنگامی که یک سوزش مزمن یا مکرر را تجربه میکنید و هیچ چیز به التیام آن کمک نمیکند، هنگامی که دچار یک سوختگی با مواد شیمیایی میشوید و یا چشم شما قرمز میشود و زمانی که چشم شما ترشحاتی را تولید کرده و یا خونی میشود، باید به پزشک مراجعه کنید.

درمان گیاهی سوزش چشم

از منابع غذایی حاوی ویتامین A به طور مرتب استفاده کنید. ویتامین A برای حفظ سلامت چشم‏ها ضروری است، مثلاً یک لیوان (240 سی‏سی) آب هویج، 8 برابر نیاز روزانه به ویتامین A را تامین می‏کند. منابع غنی از ویتامین A عبارتند از:جگر، هویج، کدو حلوایی، طالبی، زردآلو، آب کدو، شلغم، چغندر، کلم بروکلی، گریپ فروت، اسفناج و سایر سبزیجات سبز تیره و برگی شکل، شیر، زرده تخم مرغ.

قرمزی و سوزش چشم

اگر به چشمان خود دست بزنید و فشار وارد کنید دید شما تار و قرمزی آن بیشتر می‌شود، همچنین احساس سوزش و خارش در یک محیط آلوده یا در طول فصل آلرژی بیشتر است.امروزه با توجه به عصر ارتباطات اغلب مردم از تکنولوژی کامپیوتر استفاده می کنند و حتی برخی نیز به تناسب شغلی که دارند به صورت مداوم چشمانشان را به رایانه خیره می کنن. بدین ترتیب رعایت برخی نکات ضروری به نظر می رسد تا از رسیدن آسیب به مهمترین و حیاتی ترین عضو بدن جلوگیری شود. اختلالات دید موقت مانند تاری دید، سردرد تنشی ماهیچه ها می گردد. پلک زدن کافی نیست، چون پلک بیش از حد تحریک می شود.1- در هوای آفتابی، عینک دودی به چشم‏هایتان بزنید. نور شدید آفتاب باعث تاری دید و خستگی چشم‏ها می‏شود. 2- اگر موقع کار کردن مجبور هستید به طور مداوم به جایی نگاه کنید (مثل کار با کامپیوتر یا کتاب خواندن)، هر چند ساعت یک بار به چشم‏های خود استراحت دهید. از جای خود بلند شوید، بدنتان را بکشید و به نقطه‏ای دور نگاه کنید. 3- دقت کنید هنگام مطالعه یا کار، نور محیط کافی باشد. نور ملایم ( نه شدید و نه ضعیف)، بهترین نور است. نور شدید به چشم‏هایتان فشار می‏آورد. 4- از لامپ با نور سفید در خانه‏ استفاده کنید مثل مهتابی یا لامپ کم مصرف. اگر امکان دارد در محل کارتان نیز از آنها استفاده کنید، زیرا برای چشم‏ها بهترند.

برای سوزش چشم چی خوبه

خیار یک میوه دارای خواص ضد عفونی کننده و آنتی اکسیدانی است که می‌تواند به درمان سوزش چشمها شما کمک کندو همچنین سبب کاهش التهاب و تحریک چشم می‌شود. طبیعت خنک کننده خیار به کاهش پف و سیاهی زیر چشم نیز کمک می‌کند. مقداری خیار را بشورید و به صورت گرد برش بزنید، به مدت 20 دقیقه درون فریز قرار دهید سپس از فریز دربیاورید و به مدت 10 دقیقه بر روی چشمان خود قرار دهید، این کار را 4 یا 5 بار در روز تکرار کنید همچنین به جای خیار برای درمان خارش چشم می‌توانید از سیب زمینی استفاده کنید شیر سرد شیر نیز یک درمان سوزش چشمها است و سبب کاهش ناراحتی‌های چشم شما می‌شود، همچنین چربی شیر نیز برای خستگی چشم بسیار آرام بخش است. مقداری پنبه را به شیر سرد آغشته کنید و اطراف چشم خود بمالید، این کار را یک بار در صبح و یک بار در شب انجام دهید همچنین می‌توانید مقداری پنبه را به شیر آغشته کنید و سپس به مدت 15 الی 20 دقیقه بر روی چشمان بسته خود قرار دهید، این کار اثر خنک کنندگی فوری برای درمان قرمزی چشم دارد، این کار را 3 تا 4 بار در روز انجام دهید

سوزش چشم و ریزش اشک

خارش، سوزش و قرمزی در داخل و اطراف چشم یک مشکل رایج می‌باشد و بسیار آزار دهنده است، برای درمان سوزش چشم با همراه باشید. از علائم خارش و سوزش چشم می‌تواند به قرمزی چشم، آبدار شدن چشم و افزایش حساسیت به نور می‌باشد. علت اصلی خارش چشم و سوزش آن یک واکنش آلرژیک یا نوعی عفونت است اما علت دیگر مانند: خشکی چشم، لنزهای تماسی، بهداشت نامناسب چشم، استفاده از لوازم آرایشی نامناسب و بعضی مواد خارجی مانند گرد، غبار، شن و ماسه می‌باشد.

سوزش چشم نشانه چیست

مانند هر عضو دیگر، چشم نیز دچار مشکلات و بیماری می شود. بسیاری از این مشکلات به راحتی قابل رفع هستند. یکی از این مشکلات، سوزش چشم است که از جمله مواردی که باعث تحریک، سوزش چشم و قرمزی آن می شود عبارتند از: آلرژی سندرم بینایی کامپیوتر (CVS) ناراحتی ناشی از گذاشتن لنز تماسی خشکی چشم التهاب پلک اشیاء خارجی و محرک های چشم عفونت مجاری اشک چشم صورتی (ورم ملتحمه)

سوزش چشم

گل رز یک از موثرترین داروهای خانگی برای درمان سوزش چشم است و همچنین سبب خنک شدن چشم می‌شود. گل رز همچنین سبب آرام شدن چشمان خسته شما می‌شود و برای پف و درمان سیاهی چشم بسیار مؤثر است. چشمان خود را 2 بار در روز با آب گل رز بشورید همچنین می‌توانید از آب گل رز به عنوان قطره چشم نیز استفاده کنید، 2 یا 3 قطره آب گل رز را دو بار در روز استفاده کنید روش دیگر برای درمان سوزش چشم مقداری پنبه را به آب گل رز آغشته کنید و به مدت 20 دقیقه بر روی چشمان بسته خود قرار دهید، این کار را 2 تا 3 بار در روز انجام دهید

بیشتر بخوانید : چشم درد و سردرد ♥ خستگی چشم در بارداری ♥ آب سیاه چشم و درمان آن ♥ تیرگی دور چشم طب سنتی ♥ انحراف چشم در بزرگسالان

  • مجید کاظمی

ایا گوشت بلدرچین برای زن باردار مفید است

سه شنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۰۳:۲۴ ق.ظ

ایا گوشت بلدرچین برای زن باردار مفید است

گوشت بلدرچین ,گوشت بلدرچین گرم یا سرد,گوشت بلدرچین برای کودکان,گوشت بلدرچین برای نوزاد,گوشت بلدرچین چه خواصی دارد,گوشت بلدرچین برای نوزادان,گوشت بلدرچین در بارداری,گوشت بلدرچین برای زنان باردار,گوشت بلدرچین برای کودک,گوشت بلدرچین قیمت,گرم یا سرد بودن گوشت بلدرچین

گوشت بلدرچین

توضیحاتی در مورد گوشت بلدرچین

در پزشکی سنتی، ویژگی­های متفاوتی برای بلدرچین شمرده شده است، از جمله این که بنا به اظهار «شریف ادریسی»: «لیسیدن بلدرچین برای مداوای صرع مفید است و چکاندن خون آن در گوش دردمند، درمانش می­کند و تداوم خوردن گوشت آن، دل سخت را نرم می­سازد و گفته می­شود که این ویژگی تنها در قلب آن است.»

خواص گوشت بلدرچین

گوشت بلدرچین منبع خوب نیاسین، فسفر، مس، روی، آهن، سلنیوم و غنی از ویتامین‌های 1 B 2 ،B ، و 6 B است. لذا وجود این عناصر معدنی و ویتامین‌ها در گوشت بلدرچین موجب شده که برای امراضی چون آسم، تشنج، فشار خون، ضعف اعصاب و یا در مواردی ناراحتی‌های روانی، عقب‌افتادگی جسمی و همچنین بی‌خوابی داروی معجزه‌آسایی محسوب شود. به همین دلیل در اغلب نقاط دنیا پزشکان برای افراد مسن و از کارافتاده که احتیاج مبرمی به بازیابی سلامت و شادابی روحی و جسمی دارند مصرف گوشت این پرنده را تجویز می‌کنند.

مضرات گوشت بلدرچین

اگر گوشت بلدرچین از نظر ارزش غذایی نسبت به مرغ کمی غنی تر است در عوض به علت حجم و جثه بسیار کوچکش باید در هر وعده غذای 2 الی سه بلدرچین کامل میل شود تا هم از نظر ارزش غذایی و هم از نظر رفع گرسنگی برای یک فرد بالغ کفایت کند. این در حالی است که هزینه آن بسیار بیشتر از مرغ تمام می شود و خانواده هایی که قدرت خرید آن را ندارند، تصور می کنند که منبعی غنی از مواد پروتئینی و مغذی را از دست داده اند. گفتنی است؛ گوشت بلدرچین منبع غنی پروتئین، کلسیم، ویتامین های گروه B و آهن است اما قیمت بالای آن، گوشت این پرنده را در زمره خوراکی های لوکس قرار داده است. انوشه با تاکید بر اینکه گوشت بلدرچین از نظر قیمت و مسائل عرضه همیشه در دسترس نیست، این سوال را مطرح کرد که مگر هر خانواده متوسط چند بار در ماه قدرت تامین این غذا را دارند؟ این متخصص تغذیه و رژیم درمانی ادامه داد:این ماده مغذی را می توان در لبنیات دیگر هم تامین کرد و والدین یا خانواده های بیماران نگران تامین مواد غنی و مورد نیاز فرزندانشان تنها از طریق گوشت بلدرچین نباشند چرا که تبلیغات فراوان آن بیشتر جنبه بازی با کلمات دارد.

قیمت گوشت بلدرچین

عنوان قیمت مصوب بلدرچین منجمد بسته 1000گرمی 160,000 ریال بلدرچین منجمد بسته 800گرمی 130,000 ریال بلدرچین منجمد بسته 500گرمی 82,000 ریال بلدرچین کامل تازه(بسته 1000گرمی) 150,000 ریال بلدرچین کامل تازه(بسته 800گرمی) 122,000 ریال بلدرچین کامل تازه (بسته 500 گرمی ) 77,000 ریال بلدرچین منجمد بسته بندی بدون پوست( بسته 1000گرمی) 200,000 ریال بلدرچین کامل تازه بسته بندی بشقابی بدون پوست( بسته 1000گرمی ) 190,000 ریال

گوشت بلدرچین

تنظیم‌کننده عملکرد قلب، عروق و دستگاه عصبی و دستگاه گوارش و جلوگیری از تنگی نفس یا آسم. مناسب برای مصرف در دوران بارداری و سنین رشد و همچنین شیرخواران و کودکان به دلیل داشتن بافت نرم و هضم آسانش فاقد کلسترول مضر و تقویت کننده قوای جسمی و جنسی و افزایش تمایلات جنسی به ویژه با مصرف تخم این پرنده استحکام عضلات و استخوان‌ها دفع مواد رادیواکتیو و سرطان‌زا و فلزات سنگین حاصل از آلودگی هوا تنظیم خواب و افزایش مقاومت بدن شکستن سنگ کلیه و مثانه مؤثر در افزایش رشد و ضریب هوشی کودکان

فواید گوشت بلدرچین

بلدرچین کوچک‌ترین پرنده از تیره قرقاولیان، به شمار می‌آید. بلدرچین پرنده‌ای پرجنب و جوش و گوشت آن بسیار لذیذ می‌باشد، از لحاظ علمی ماده‌ای به نام گلیکوژن در سلول‌های ماهیچه این پرنده وجود دارد و هرچقدر ماهیچه در طول زندگی این پرنده فعال باشد گوشت آن لذیذتر است. در واقع، فعالیت و جنب و جوش زیاد در بلدرچین‌ها، باعث ازدیاد ذخیره گلیکوژن در بافت‌های ماهیچه‌ای آن‌ها می‌شود که این امر باعث می‌گردد گوشت این پرنده مانند پرندگان شکاری، بسیار لذیذ شود، به همین دلیل گوشت بلدرچین از گوشت مرغ و دیگر ماکیان برتری دارد.

طبع گوشت بلدرچین

از آنجایی که بسیاری از متخصصان طب سنتی خوردن مرغ با طبیعت سرد را مفید نمی‌دانند پس باید به دنیال جایگزین مناسبی برای آن گشت. یکی از پرندگانی که اتفاقا طبع گرم و خشک و گوشت لذیذی هم دارد بلدرچین است. این پرنده اگرچه جثه ریزی دارد اما خواص درمانی فوق‌العاده‌ای در گوشت آن نهفته است. برای آشنایی با خواص گوشت بلدرچین ادامه این مقاله را بخوانید.

طرز پخت گوشت بلدرچین

کباب بلدرچین یکی از کباب های خوشمزه و مجلسی ایرانی است که به خاطر استفاده از گوشت بلدرچین طعم بسیار لذیذی دارد. اگر از طعم جوجه کباب خسته شده اید و دنبال تنوع هستید ، می توانید برای خانواده کباب بلدرچین تهیه نمایید. با مواد لازم ذکر شده در این دستور آشپزی می توانید برای ۴ نفر کباب بلدرچین تهیه نمایید. با دستور پخت و طرز تهیه کباب بلدرچین در ادامه با همدوره همراه باشید. مواد لازم کباب بلدرچین گوشت بلدرچین ۱ کیلوگرم لیموترش ۶ عدد پیاز ۲ عدد زعفران ۱ قاشق غذاخوری پاپریکا به مقدار لازم روغن زیتون ۴ قاشق غذاخوری برگ بو به میزان لازم کره ۱ قالب نمک به میزان لازم فلفل سیاه به میزان لازم دستور پخت و طرز تهیه ابتدا گوشت بلدرچین را به همراه ۳ لیوان آب ، ۱ عدد پیاز خرد شده و مقداری برگ بو در یک قابلمه قرار می دهیم تا گوشت بلدرچین تقریبا نیم پز شود و آب داخل قابلمه تقریبا تبخیر شود. پس از اینکار پوست روی گوشت بلدرچین را جدا می کنیم. و بلدرچین را به قطعات کوچکتر تبدیل می کنیم تا راحت تر کباب شود. یک کاسه بزرگ انتخاب می کنیم و گوشت بلدرچین را داخلش می ریزیم ، سپس روغن زیتون را به همراه آب لیمو ترش ، زعفران دم کرده ، پاپریکا ، نمک و فلفل سیاه به کاسه اضافه می کنیم. پیاز باقیمانده را هم خرد می کنیم و به مواد اضافه می کنیم. مواد را خوب زیر و رو می کنیم تا به تمام نقاط گوشت بلدرچین برسند. سپس روی کاسه را با سلفون می پوشانیم و برای مدت ۱ تا ۲ ساعت در یخچال قرار می دهیم تا گوشت طعم دار شود. پس از گذشت این زمان گوشت بلدرچین را سیخ می کنیم. در یک کاسه کوچک کره را آب می کنیم. پس از قرار دادن سیخ ها روی حرارت مرتب روی کباب ها کره می مالیم تا خشک نشوند. نکته مهم اینست این کباب را باید با حرارت ملایم درست کنیم.

انواع غذا گوشت بلدرچین

مواد لازم برای بلدرچین شکم‌پر در فر بلدرچین : ۱۰ عدد سبزیجان معطر : ۱۰۰۰ گرام گردو خرد و یا رنده شده : ۲ قاشق غذا خوری سیر پوست کنده: ۲ حبه دانه انار خرد شده(سابیده شده) ۲ قاشق چایی خوری رب ا نار مرغوب : ۲ قاشق غذاخوری روغن زیتون به دلخواه خود می توانید ۵ بلدرچین استفاده کنید، در اینصورت مقدار تمام مواد نصف می شود. مواد لازم برای طعم دار کردن بلدرچین شکم‌پر زعفران دم کرده : ۶ قاشق غذاخوری سیر : ۳ دانه (بهتر است خرد شوند) آبلیمو : ۴ قاشق غذا خوری روغن : ۴ قاشق غذاخوری فلفل و نمک: به اندازه ی کافی طرز تهیه بلدرچین شکم‌پر در یک ظرف « آبلیمو، سیر، زعغران، روغن و نمک و فلفل را با هم مخلوط کنید. (همه ی مواد طغن دار کردن) . بهتر است یک قلموی مخصوص آشپزی داشته باشید. با قلمو محلول طعم دهنده را به تمام بلدرچین بمالید. ۶۰ الی ۸۰ دقیقه بلدرچین را در یخچال بگذارید. هر ۲۰ دقیقه آن را از یخچال بیرون بیاورید و دوباره با قلمو محلول طعم دهنده را به آن بمالید. حالا باید شکم بلدرچین را پر کنیم. برای پر کردن شکم بلدرچین، از سبزیجات تازه و معتطر مثل (گشنیز، جعفری، نعنا، ترخان) و یا سبزیجات معطر مازندرانی یا سبزی پلو، استفاده کنید. حال بلدرچین ها را در ماهیتابه بگذارید تا یک تفت کوچک بخورند. (در این مرحله از روغن استفاده نکنید.) حالا یک قاشق غذا خوری روغن زیتون به همراه یک دانه سیر در شکم هر کدام از بلدرچین ها قرار دهید. دوباره آن‌ها را در ماهیتابه بگذارید و یک تفت کوچک دهید. اکنون رب انار، گردو، و دانه ی انار را به آن ها اضافه کنید. مواد را از روی گاز بردارید و شکم بلدرچین ها را با مواد پر کنید. وقتی شکم بلدرچین را از مواد پر کردید بهتر است با استفاده از خلال دندان شکم آن را ببندید. بعد از اینکار ابتدا بلدرچین ها را در روغن زیاد غوطه ور کنید. تا پوست آنها سرخ شود. حال بلدرچین ها را در فر بگذارید و به مدت ۳۰ دقیقه با حرارت ۱۱۰ درجه سانتی گراد منتظر بمانید. اگر دوست دارید بلاگ بلدرچین ها را مشاهده کنید شکم پر بدون فر اگر فر در دسترس شما نبود میتوانید بعد از آغشته کردن با قلمو و استراحت گوشت بلدرچین، مواد داخل شکم را درون آن بریزید و بعد شکم بلدرچین ها را بدوزید، سپس بلدرچین ها را در ظرفی قرار دهید و آن را تا نصفه پر کنید و تا دوساعت روی شغله متوسط نگه دارید. (این مدل رو خودم تجربه نکردم، یکی از دوستان گفت درست کرده خوب شده.) خوراک بلدرچین بدون فر با این حال چند وقت پیش توی تلویزیون یه نوع پخت بلدرچین رو دیدم، که اصلا احتیاجی به فر و ماهیتابه های مخصوص نداشت; وظیفه ی خودم دونستم که طرز تهیه و فیلمش رو انیجا بزارم. مواد لازم بلدرچین: ۴ عدد آلو: ۲۰۰ گرم زرشک: ۲ یا ۳ قاشق گشنیز و جعفری: ۳ یا ۴ قاشق پیاز سرخ شده: ۲ یا ۳ قاشق لیمو تازه: ۱ عدد نمک فلفل و زردچوبه: به مقدار کافی ۱ عدد لیمو ترش تازه طرز تهیه خوراک بلدرچین بدون فر آلو ها، سبزی معطر، پیاز سرخ شده و زرشک ها رو داخل ظرف می می ریزیم. مقداری کمی نمک به ظرف و روی بلدرچین ها اضافه می کنیم. لیموی تازه را از وسط برش داده و آب آن را جدا می کنیم. آب لیمو را به ظرف اضافه می کنیم و مواد را هم می زنیم. مواد شکم بلدرچین آماده شده. این مواد را در شکم بلدرچین قرار می دهیم. بعد از پر شدن شکم بلدرچین ها هر دو پای بلدرچین را با نخ پرک یا نخ آشپزی به هم گرف می زنیم. بهتر است نوک بال های بلدرچین گرفته شود تا ظاهر زیباتری داشته باشد. در یک تابه مقداری آب می ریزیم (حدود ۴ سانتی متر) و بلدرچین ها را درون تابه قرار می دهیم. در‌تابه را روی تابه قرار می دهیم و حدود ۲۵ دقیقه صبر می کنیم. بلدرچین شکم پر شما حاظر است.

خواص گوشت بلدرچین در بارداری

تیر‌نگ سیستانی متخصص تغذیه در خصوص نکات تغذیه ای که حتما باید توسط زنان باردار مورد توجه قرار بگیرد گفت: زمانی که دارای سابقه خانوادگی دیابت، دیابت بارداری و یا حتی احتمال خطر ابتلا به آن را دارند باید از نظر تغذیه ای تحت نظر پزشک متخصص قرار بگیرند. وی در رابطه با باورهای غلط که در طی دوران بارداری بین مردم جا افتاده است تصریح کرد: برخی فکر می کنند باید در این دوران ۲ برابر مصرف روزهای عادی خود غذا مصرف کنند و اکثرا در این اندیشه‌اند که مواد غذایی معجزه‌آسایی وجود دارد که دارای تأثیر فوق العاده بر جنین است که از جمله آن ها می توان به گوشت بلدرچین و… اشاره کرد که نه تنها اثر مثبت ندارند بلکه ممکن است خطراتی را هم برای مادر و هم جنین در پی داشته باشند.

گوشت بلدرچین گرم یا سرد

– به هنگام خرید گوشت بلدرچین قبل از هر چیز از تاریخ انقضای آن اطمینان حاصل کنید. – گوشت خام بلدرچین در یخچال به مدت دو روز، و گوشت پخته آن حداکثر سه روز قابل نگهداری است. همچنین گوشت منجمد بلدرچین را تا سه ماه در فریزر می‌توان نگه داشت. – گوشت تازه بلدرچین باید بدون بو، کاملاً تمیز و عاری از هر گونه بقایای پر باشد و بهتر است در اولین فرصت ممکن پس از خرید، آماده مصرف شود. – جهت رفع انجماد گوشت بلدرچین هیچگاه بلدرچین منجمد را در درجه حرارت اتاق جهت رفع انجماد نگذارید. بهتر است آن را در یخچال گذاشته تا در طول شب رفع انجماد شود. همچنین می‌توانید با غوطه‌ور کردن آن در آب سرد، رفع انجماد کنید.

گوشت بلدرچین برای کودکان

به دلایل زیر حتما گوشت بلدرچین را در برنامه غذایی کودک قرار دهید: ✅ میزان چربی گوشت بلدرچین بسیار کم است. ✅مفید برای رشد قد کودک: پروتئین گوشت بلدرچین بسیار بالا و انواع اسیدهای آمینه کمیاب در گوشت این پرنده وجود دارد. ✅ مفید برای کودکان کم خون: این گوشت منبع خوبی از نیاسین، فسفر، مس، روی، آهن، سلنیوم و غنی از ویتامین های B1، B2 و B6 است. ✅ گوشت بلدرچین آرام بخش: ضعف اعصاب و ناراحتی های روانی و همچنین بی خوابی بسیار مفید است. ✅ خوردن گوشت این پرنده به افراد مسن و از کار افتاده به دلیل بازیابی سلامتی و شادابی روحی و جسمی بسیار توصیه می شود. ✅ تامین سلامت بدن کودک با دفع فلزات سنگین: تخم بلدرچین از کلسترول کمتری نسبت به تخم مرغ معمولی برخوردار است و ترکیبات مغذی این تخم می تواند باعث دفع مواد رادیواکتیو، فلزات سنگین نظیر سرب و جیوه و مواد زاید از بدن شود. ✅ مصرف همزمان تخم و گوشت بلدرچین سبب تنظیم دستگاه عصبی، قلب و گوارش می شود.

گوشت بلدرچین چه خواصی دارد

پروتئین یک ماده مهم است که باید در غذای روزانه ما وجود داشته باشد. این ماده برای رشد و سلامت بدن بسیار ضروری است. پروتئین، هم در غذاهای گیاهی و هم در غذاهای حیوانی وجود دارد؛ امّا دانشمندان علم تغذیه عقیده دارند که پروتئین حیوانی بهتر از پروتئین گیاهی است. گوشت طیور به عنوان یک منبع پروتئین حیوانی اهمیت زیادی دارد؛ به همین دلیل در کشورهای مختلف، سرمایه گذاری زیادی روی صنعت پرورش طیور از جمله بلدرچین شده است. میزان پروتئین موجود در گوشت این پرنده (بلدرچین) از پروتئین گوشت سایر پرندگان و نشخوارکنندگان معمولی ۱۰- ۵ درصد بیش تر است.

بیشتر بخوانید : گوشت سفید چیست ♥ گوشت قرمز مضرات


  • مجید کاظمی

علایم التهاب پروستات مزمن

سه شنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۰۲:۰۳ ق.ظ

علایم التهاب پروستات مزمن

التهاب پروستات،التهاب پروستات کیسه منی،التهاب پروستات و خود ارضایی،التهاب پروستات و ورزش،التهاب پروستات مزمن،التهاب پروستات و ناباروری،التهاب پروستات و درد بیضه،التهاب پروستات در جوانی،التهاب پروستاتیت،التهاب پروستات و درمان،التهاب مزمن پروستات چیست،التهاب مزمن پروستات درمان،داروی التهاب پروستات مزمن،علائم التهاب پروستات مزمن،علائم التهاب مزمن پروستات

التهاب پروستات

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد التهاب پروستات در جوانان و سالمندان و درمان و علت این بیماری بپردازیم.امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرامی قرار گیرد.پروستات غده ای گردویی شکل و قسمتی از اندام تولید مثل مردانه است. این غده در زیر مثانه و در جلوی رکتوم قرار دارد. پروستات بعضی از مایعاتی که سلول های اسپرم از آن تغذیه می کنند را تولید و از سلول های اسپرم محافظت می کند. پشت پروستات آبدانه ای اصلی (vesicles) است که بیشترین مقدار مایعات موجود در اسپرم را تولید می کند. مجرای ادرار لوله ایست که از طریق اندام تناسلی، ادرار و اسپرم را از بدن خارج می کند و از مسیر پروستات عبور می کند. فعالیت و رشد پروستات با توجه به هورمونی به نام آندروژن (androgen) تحریک می شود. اصلی ترین آندروژن، تستوسترون است که توسط بیضه ها تولید می شود.

التهاب پروستات و خود ارضایی

التهاب پروستات بیماری نیست، بلکه علامت می باشد و بنابراین هیچگونه خطری چنانچه در مرحله حاد تشخیص داده شود و درمان شود ندارد. در صورت عدم تشخیص و مزمن شدن بیماری، بیمار دچار مسائل روانی و پرسیدن، اضطراب و نگرانی می شود، چون درمان طولانی مدت می شود و بیمار نیز با پزشک همکاری نمی کند و بهبودی دشوار می گردد، گذشته از این مراجعه بیمار و پرداخت هزینه ویزیت از مسائل مهم دیگر بیمار می باشد.بسیاری از جوانان برای ارضاء غریزه طبیعی خودارضائی می کنند، چنانچه به هنگام استمنا مانع از خروج ترشحات شوند، دچار التهاب پروستات می شوند. بسیاری از جوانان به دلیل ناشناخته ای چنین کاری را انجام می دهند. با اطلاع رسانی جوانان را باید تشویق کنیم کم کم خودارضائی را ترک کنند زیرا زمانی که این عمل را انجام می دهند دچار مشکلات روحی_روانی بسیاری می شوند و دچار التهاب پروستات می شود، ترشحات منی آنها هم رنگ خود را تغییر می دهد و گاهی ترشحات منی آبکی و به رنگ زرد تغییر می کند که آنها را مضطرب و نگران می کند. ویزیت این جوانان توسط یک روانپزشک، حلال مشکلات آنها خواهد بود چون جوانانی که خودارضایی می کنند و سپس ازدواج می کنند، با همسر خود در عمل زناشوئی دچار مشکل می شوند، این جوانان هنوز ارضاء شدن خود را در خودارضائی می دانند و با روش جدید و ازدواج خود را تطبیق نداده اند، که نیاز به روانپزشک خواهند داشت.

التهاب پروستات در جوانان

بطور کلی ریسک ابتلا به التهاب پروستات در جوانان بسیار پایین بوده است چون سطح هورمونی تستوسترون متعادل است و با افزایش سن بعد از ۵۰ سالگی سطح هورمونی تعادل خودش را از دست می دهد، اما جوانانی که پیش زمینه ژنتیکی پروستات و یا ناهنجاری های بیضوی و تغییرات هورمونی غیر عادی دارند ریسک ابتلا به ورم پروستات در آن ها بیشتر است. نشانه های اولیه التهاب پروستات در جوانان با مشکلاتی در دفع ادرار شروع می شود و در صورت عدم رسیدگی صحیح ممکن است با توجه به شدت تورم و التهاب به وجود آمده، شدیدتر بشود. معمولا در جوانان این بیماری واضح نیست و علائم بسیار خفیفی دارد و در طی زمان ماه ها و سال ها این علائم بیشتر می شود. با توجه به دیگر عواملی نظیر دیابت و چاقی در صورتی که جوانی دچار یک یا تعدادی از نشانه های ورم پروستات شد باید به پزشک مراجعه کرده و با آزمایش های تجویز شده از وضعیت خود آگاه شود.

التهاب پروستات و ورزش

بر اساس یافته‌های جدید پژوهشگران ایتالیایی، می‌توان دردهای پروستاتی که ناشی از ابتلا به التهاب مزمن پروستات یا نشانگان درد لگنی هستند را با انجام ورزش‌های هوازی کاهش داد. التهاب مزمن پروستات می‌تواند به درد مداومی منجر شود که درمان آن بسیار سخت است. اگر چه این بیماری که پروستاتیت مزمن یا نشانگان درد مزمن لگن نامیده می‌شود، میلیون‌ها مرد را در سراسر جهان مبتلا کرده است اما علت آن همچنان ناشناخته است. این بیماری در بین مردان 36 تا 50 سال شایع‌تر می‌باشد و علایم آن، درد و التهاب لگن، ناحیه مقعد و حتی دستگاه تناسلی را دربرمی‌گیرد. در بین مبتلایان به این بیماری، تکرر ادرار و بروز مشکلات جنسی هم شایع است. دکتر جیان‌لوکا گیوبیلی و همکارانش از بیمارستان کارگی فلورانس طی بررسی‌های خود دریافتند که این بیماران معمولا از درمان‌های موجود نفع چندانی نمی‌برند و کیفیت زندگی آنها پایین است. آنها با مطالعه بر روی 231 مرد 20 تا 50 ساله که تاکنون به درمان‌های معمول برای التهاب مزمن پروستات پاسخ نداده بودند، دریافتند انجام ورزش‌های هوازی می‌تواند به طور چشمگیری علایم و نشانه‌های این بیماران را کاهش دهد. شرکت‌کنندگان در این تحقیق در دو گروه تقسیم شدند که یک گروه ورزش‌های هوازی را انجام می‌دادند و گروه دیگر در ورزش‌های کششی و حرکتی شرکت می‌کردند. پس از 18 هفته ادامه این برنامه ورزشی، در هر دو گروه میزان درد و علایم آزاردهنده کمتر شده بود اما جالب اینجا بود که میزان کاهش ناراحتی‌ها در گروهی که ورزش‌های هوازی را انجام داده بودند به طور قابل توجهی بیشتر از گروه دوم بود. در ضمن با انجام ورزش‌های هوازی، کیفیت زندگی بیماران نیز بهبود چشمگیری را نشان می‌داد. دکتر گیوبیلی بر اساس نتایج طرح خود اعلام کرد انجام ورزش‌های هوازی به عنوان گزینه درمانی ارزشمندی برای مبتلایان به التهاب مزمن پروستات در نظر گرفته می‌شود اما باید در مطالعات و پژوهش‌های وسیع‌تر مورد تایید مجدد قرار گیرد. شاید هنوز اندکی زود باشد که تمام اثرات ورزش‌ بر روی پروستات را شناخت.‌

درمان گیاهی التهاب پروستات

به گزارش سایت جسارت هر روز به مقدار کافی میوه ها و سبزیجات مصرف کنید. میوه ها و سبزیجاتی که رنگ روشن تری دارند می توانند مفیدتر باشند. به جای نان سفید، نان های سبوس دار را انتخاب کنید. پاستاهای سبوس دار، غلات و حبوبات نیز می توانند گزینه های خوبی باشند. مصرف گوشت قرمز از جمله گوشت گاو، بره، بز و گوشت فرآوری شده مانند سوسیس را محدود کنید. ماهی، مرغ بدون پوست، حبوبات و تخم مرغ منابع سالم تر پروتئین هستند. روغن های سالم مانند روغن زیتون، آجیل و آوکادو را انتخاب کنید. مصرف چربی های اشباع شده موجود در لبنیات و سایر فرآورده های حیوانی را محدود کنید. از مصرف روغن های هیدروژنه (چربی های ترانس) که در بسیاری از غذاهای آماده و فست فود ها مورد استفاده قرار میگیرند بپرهیزید. از مصرف نوشیدنی های شیرین که با شکر شیرین شده اند مانند نوشابه و بسیاری از آب میوه ها بپرهیزید. مصرف شیرینی ها را نیز تا حد امکان محدود کنید. مصرف نمک را کم کنید. برچسب مواد خوراکی را بخوانید و غذاهایی را انتخاب کنید که سدیم کمتری در آنها به کار رفته باشد. مصرف کنسرو ها، خوراکی های فرآوری شده و منجمد را محدود کنید. مواظب حجم غذایی که می خورید باشید. به آرامی غذا بخورید و قبل از سیر شدن کامل دست از خوردن غذا بکشید.

علل التهاب پروستات

التهاب پروستات می تواند به وسیله ی باکتری هایی ایجاد شود که از مجاری ادراری به درون پروستات راه یافته اند (شایع ترین علت باکتریایی). باکتری بطور مستقیم و یا از طریق لنف از مقعد، نیز می تواند گسترش یابد. همچنین ارگانیسم های مختلف منتقله از راه جنسی مانند نایسریا گونورائه، کلامیدیا تراکوماتیس یا HIV نیز می توانند علت دیگری برای التهاب پروستات باشند. دیگر ارگانیسم های مسئول عفونت ،اغلب در عفونت های دستگاه ادراری نیز یافت می شوند ؛ ازجمله اشریشیا کلی. در بسیاری از موارد (به خصوص در نوع مزمن پروستاتیت)، علت خاصی برای پروستاتیت وجود ندارد.

عوامل التهاب پروستات

مردان در سنین مختلف به پروستاتیت مبتلا می شوند، اما این بیماری در مردان جوان و میانسال شایع تر است. سایر عوامل خطر برای ابتلا به التهاب پروستات عبارتند از: ✅ سابقه ی اولیه یالتهاب پروستات ✅ فردی که اخیراً عفونت مجاری ادرار داشته ✅ فردی که اخیراً از کاتتر ادراری استفاده کرده ✅ غده پروستات بزرگ شده ✅ مقاربت مقعدی ✅ اختلال در ساختار یا عملکرد سیستم ادراری ✅ کم آبی (عدم وجود مایع کافی ) ✅ آسیب (ضربه) های موضعی به لگن مثل سقوط از دوچرخه و اسب

التهاب پروستات و درد بیضه

التهاب پروستات علت میکروبی پروستاتیت مزمن، شبیه میکروب عفونت ادراری است. علائم پروستاتیت ممکن است زیاد شود یا از بین رود. وقتی بیماری تظاهر کند، به صورت درد و ناراحتی در فرد مبتلا ایجاد می‌شود و این درد را در ناحیه آلت، اطراف مقعد، در ناحیه پشت و بالاخره بالای استخوان پوبیس در فرد بیمار احساس می‌شود. دفع مدفوع ممکن است همراه با درد باشد و درد در بیضه‌ها منتقل شود.

علائم التهاب پروستات مزمن

علائم ادراری به شکل تکرر ادرار و دفع ادرار همراه با درد از مشکلات این بیماری می‌باشد. علائم ممکن است به مدت طولانی تداوم پیدا کند. اگر چه ممکن است علائم گاهی ظاهر و گاهی از بین رود و از نظر شدت متفاوت است. این علائم به صورت سوزش و تکرر ادرار می‌باشد. این علائم شبیه علائم مربوط به پروستاتیت حاد می‌باشد. به هر حال درد در مردان مبتلا به پروستاتیت مزمن در مقایسه با پروستاتیت حاد در مشاهدات بالینی کمتر است. برای مثال در پروستاتیت مزمن در مقایسه با پروستاتیت حاد، بیمار تب ندارد یا پایین است و احتمال درد عمومی بدن و آلت کمتر است. وقتی پروستاتیت مزمن با دارو درمان شود، علائم عمومی از بین می‌رود. اگر چه دارو کاملا عفونت را از پروستات ریشه‌کن می‌کند ممکن است دوباره عفونت عود نماید.

درمان التهاب پروستات

درمان التهاب پروستات بستگی به علت و نوع پروستاتیت دارد. چنانچه علت آن عفونت باکتریایی باشد، آنتی بیوتیک ها تجویز می شوند. تمامی گروه های پروستاتیت نیازمند مراقبت های حمایتی، کنترل درد در صورت نیاز و پیگیری دقیق با متخصص مربوطه هستند . در موارد خاص، برخی از افراد مبتلا به التهاب پروستات ممکن است نیاز به بستری شدن داشته باشند. روش های درمان ممکن است شامل موارد زیر باشند:1- آنتی بیوتیک ها پزشک در رابطه با نوع آنتی بیوتیک و مدت زمان درمان تصمیم می گیرد. داروهای ضد التهابی این داروها می توانند به کاهش درد کمک کنند.2- مسدود کننده های آلفا این داروها با شل کردن فیبرهای عضلانی اطراف مثانه و غده ی پروستات، می توانند علائم ادراری را کاهش داده و به بهبود تخلیه ی مثانه کمک کنند. 3-ماساژ پروستات در چندین مطالعه، نشان داده شده است که ماساژ پروستات به کاهش علائم در برخی از بیماران مبتلا به پروستاتیت غیر باکتریایی مزمن کمک می کند. 4-تغییر سبک زندگی اگر دوچرخه سواری یا اسب سواری می کنید، توصیه می شود که این فعالیت ها را تا زمانی که بهبود نیافتید، تعلیق کنید. 5-درمان های جایگزین اگرچه داروهای گیاهی بسیاری در دسترس هستند، اما شواهدی وجود ندارد که داروهای گیاهی پاسخ قطعی داشته باشند.6- طب سوزنی کاهش علائم در برخی از افراد مبتلا به پروستاتیت.

عوارض التهاب پروستات

چند عارضه ی احتمالی التهاب پروستات شامل موارد زیر است: ✅ پروستاتیت حاد قابلیت تبدیل شدن به پروستاتیت مزمن را دارد. ✅ انسداد راه خروجی مثانه یا احتباس ادرار ✅ ناباروری ✅ آبسه غده پروستات ✅ انتشار عفونت به جریان خون (باکتری در خون / سپسیس)

بیشتر بخوانید : سرطان پروستات خوش خیمخواص حنا در درمان پروستات ♥ التهاب تیروئید ( تیروئیدیت ) ♥ التهاب مثانه در مردان


  • مجید کاظمی

سردرد پیشانی و شقیقه

سه شنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۰۱:۰۷ ق.ظ

سردرد پیشانی و شقیقه

سردرد پیشانی ,سردرد پیشانی و چشم,سردرد پیشانی در کودکان,سردرد پیشانی سمت راست,سردرد پیشانی و شقیقه,سردرد پیشانی و پشت سر,سردرد پیشانی از چیست,سردرد پیشانی و بالای سر,سردرد پیشانی و گیجگاه,سردرد پیشانی کودک,سردرد پیشانی و چشمها,علت سردرد پیشانی و چشم,سردرد ناحیه پیشانی و چشم

سردرد پیشانی

توضیحاتی در مورد سردرد پیشانی

سردرد ممکن است در هر نقطه از زندگی افراد تاثیر بگذارد اما 1 نفر از 5 نوجوان و بزرگسال از سردرد منظم رنج می برند. در ایالات متحده این تعداد تا 4 درصد از مراجعین به اتاق اورژانس است و یکی از دلایل بالا برای دیدن پزشک است. سردرد بیشتر در میان زنان شایع است و در مقابل هر دو مرد حدود 3 زن سردرد دارد. اغلب این سردردها گذرا هستند و در عرض چند ساعت تا چند روز بدون هیچ گونه عارضه حل می شوند. انواع مختلفی از سردردهای شناخته شده در علم پزشکی وجود دارد اما اکثر مردم سردرد را براساس مکان، ماهیت درد و علائم همراه توصیف می کنند. بنابراین شنیدن در مورد سردرد در پشت سر، بالای سر، در طرفین (شقیقه)، در اطراف یا در پشت چشم ها و در جلوی سر اتفاق نمی افتد. به طور مشابه می توان آن را به عنوان یک تشدید سردرد یا سردرد با حالت تهوع توصیف کرد. سردرد عصبی تقریباً 90 درصد از بیماران مبتلا به سردرد دچار این نوع سردرد هستند. علت پیدایش این نوع سردرد، انقباض عضلات کاسه سر، گردن، شانه و صورت بوده و مهمترین دلیل پیدایش این انقباض ها، هیجانات عصبی است. درد معمولاً از ناحیه پیشـــــانی، گردن یا شانه شروع می شود و به تــدریج تمام کاسه سر را فرا می گیرد. این درد ماهیت فشاری داشته ولی خاصیت ضربانی ندارد. بیمار از اینکه سرش سنگین است شکایت دارد، ممکن است تهوع پیدا کند اما به استفراغ دچار نمی شود. علت سر درد در ناحیه ی پیشانی چیست؟اکثر اوقات افراد از سردرد خود شکایت می‌کنند طور‌ی‌ که درد آن تمام پیشانی را دربرمی‌گیرد. این نوع درد یا ممکن است تمام پیشانی یا نقطه ‌خاصی را درگیر کند. سردرد پیشانی ممکن است به سمت پایین و چشم‌ها هم کشیده شود و درد رنج‌آوری را در کاسه‌ چشم به وجود آورد. احتمال دارد این درد تمام صورت را احاطه کند و شاید تا زمان برطرف شدن سردرد، بیمار کاملا رنج ببرد. سردرد پیشانی و شقیقه‌ها معمولا برای یک مدت کوتاه شاید چند ساعت طول می‌کشد اما احتمال شروع دوباره آن وجود دارد. به‌ ندرت دیده شده درد مورد نظر بی وفقه و برای چند روز ادامه داشته باشد.

علت سردرد پیشانی

سردرد پیشانی دردی است که در جلوی جمجمه، قسمت جمجمه ای که مغز در آن قرار دارد تجربه می شود. این به طور چشمگیری با پیشانی، ناحیه سر که در بالای ابروها و زیر خط مو قرار دارد همبستگی دارد. با این حال، از لحاظ مرز دوم (یعنی خط مو) این می تواند بسته به اینکه آیا یک فرد دارای خط ریزش موی بالا یا پایین یا طاس است متفاوت باشد.اصطلاح “فرونتال” درد ناشی از استخوان پیشانی جمجمه است. گاهی اوقات این ممکن است شدید ترین منطقه درد باشد اما سردرد به این منطقه خاص محدود نمی شود. ممکن است مقداری از درد در سر و یا در قسمت های دیگر، به عنوان مثال شقیقه، همراه با درد در جلوی سر باشد. ماهیت درد و شدت می تواند در سردرد پیشانی متفاوت باشد و اغلب علایم همراه با ناراحتی چشم نیز وجود دارد.

دلیل سردرد پیشانی

درد یک علامت است و بنابراین درد جلویی سر ممکن است به تنهایی یا با نشانه های همراه دیگر رخ دهد. این ویژگی های همراه ممکن است بر اساس علت سردرد پیشانی متفاوت باشد

دلایل سردرد پیشانی

ممکن است علل مختلفی برای سردرد پیشانی وجود داشته باشد. معمولا این شامل آسیب یا التهاب ساختارهای اطراف مانند بافت نرم، از جمله پوست و عضلات، حفره ها و درزها (مانند حفره بینی یا جمجمه) و یا اندام هایی نظیر مغز یا چشم باشد. با این وجود، علل ممکن است با مشکلات عصبی همراه شوند هرچند آسیب و التهاب مشخص در ناحیه جلوی پیشانی وجود ندارد. به عنوان مثال در نورالژی اکسیپیتال، اعصاب در پشت گردن ممکن است فشرده شوند (که منقبض می شوند) و می تواند باعث درد در جلوی سر شود.

علت سردرد پیشانی و چشم

تعدادی از شرایط چشم ممکن است به سر درد کمک کند. مکان ممکن است از چشم شما تا حدقه (اطراف چشم)، پشت چشم و پیشانی متفاوت باشد. چشم آبی یک علت شایع است و اغلب با سرگیجه بیش از حد مرتبط است. به طور مشابه شرایط چشم مانند ملتحمه، کراتیت، یوئیت و ورم ملتحمه نیز ممکن است منجر به سرگیجه شود که به نوبه خود می تواند به سر درد عضله کمک کند.

علت سردرد پیشانی سمت چپ

سر درد یک‌طرفه همانطور که از اسم آن مشخص است، یک نوع سر درد است که فقط یک طرف سر را تحت تاثیر قرار داده و می‌تواند برای فرد درد و ناراحتی زیاد به همراه داشته باشد. این شرایط معمولاً مشابه درد به صورت قلب زدن در یک طرف سر احساس شده و نیز می‌تواند علائمی همچون حالت تهوع، استفراغ، خستگی، و حساسیت به نور را ایجاد کند. این نوع از سر درد در موارد ابتلا به میگرن و سر درد خوشه‌ای بسیار عادی است. هر دوی این موارد با درد و ناراحتی به نسبت شدید و علائم طولانی مدت همراه است.در بسیاری از موارد، این درد می‌تواند باعث ایجاد مشکلات فیزیکی و شناختی برای فرد شده و در موارد حاد، لازم است از خدمات درمان اورژانسی برای تشخیص علت مشکل و درمان آن استفاده شود. به این ترتیب می‌توان درد بیمار را تسکین داده و از سایر خطرات احتمالی ناشی از آن جلوگیری کرد.

علت سردرد پیشانی سمت راست

میگرن یک نوع شدیدتر از سر درد است که معمولاً با احساس قلب زدن در سمت راست، سمت چپ یا جلوی سر همراه است. این شرایط همچنین ممکن است با سایر علائم همچون حالت تهوع و استفراغ ایجاد شود. این نوع سر درد می‌تواند باعث ایجاد اختلال فیزیکی و شناختی برای فرد شده و به قدری تشدید شود که گاهی اوقات برای فرد ناتوان کننده باشد.بسیاری از افراد با سر درد یک‌طرفه مواجه شده و اکثر آنها نیازی به مداخله پزشکی برای درمان شرایط خود ندارند. با این وجود، در موقعیت‌های زیر لازم است در ارتباط با این مشکل با پزشک ملاقات شود: در موارد شدیدتر بودن سطح درد از موارد قبلی تجربه شده توسط فرد در صورت شروع شدن درد به صورت یکباره و شدید در صورت همراه بودن درد با سایر علائم همچون حالت تهوع، طب، استفراغ، صرع، تاری دید و دو بینی، از دست دادن سطح هوشیاری، اختلالات گفتاری، تغییر در رفتار، ضعف و سایر موارد مانند آن در صورت شروع سر درد با انجام فعالیت فیزیکی

علت سردرد پیشانی و پشت سر

رایج‌ترین نوع سر درد است و توسط بسیاری افراد در دوره‌های مختلف احساس می‌شود. این نوع سر درد اغلب برای یک مدت طولانی دوام و ماندگاری ندارد، هر چند در برخی موارد این مشکل می‌تواند برای مدت یک هفته یا بیشتر ادامه پیدا کند. یکی از علائم رایج سر درد تنشی احساس درد، گرفتگی، و فشار در ناحیه سر، سفت شدن پیشانی، دو طرف سر، یا درد گرفتن پشت سر است. سر درد تنشی همچنین می‌تواند در نتیجه حساس شدن عضلات شانه یا جمجمه نیز ایجاد شود.

عوامل سردرد پیشانی

دو عامل که اغلب به عنوان علت سردرد جلوی سر به چشم می خورد استرس روانی و خواب ضعیف هستند. امروزه استرس روانشناختی یکی از مهمترین عوامل موثر در سردرد تنش همراه با فشار عضلانی است. به دلایل مختلف، خواب ناکافی نیز می تواند به سردرد کمک کند. هر دو استرس و بی خوابی نیز ممکن است موجب میگرن شوند.

رفع سردرد پیشانی

درمان درد پیشانی با بیماری زمینه‌ای ایجادکننده آن ارتباط مستقیم دارد. معاینات تشخیصی مانند سی تی اسکن یا ام آر آی ممکن است برای تشخیص بیماری یا رد احتمال ابتلا به بیماری‌های دیگر مورد نیاز باشد. مدیریت و کنترل متداول و محافظه‌کارانه که شامل تغییرات سبک زندگی، تمرینات ورزشی و پرهیز از عوامل محرک می‌شود نیز همراه با دارو درمانی از اهمیت زیادی برخوردار است. درمان فشار عضلانی و سردردهای تنشی شامل موارد زیر می‌شود: o داروهای ضد درد o شل کننده‌های عضلات o داروهای تخدیر کننده و آرام‌بخش o داروهای ضدافسردگی سه حلقه‌ای o داروهای ضد تشنج

علائم سردرد پیشانی

چشم درد حساسیت به نور اختلالات دید نظیر تار شدن دید درد بیش از حد درد بینی احتقان بینی یا آبریزش بینی تغییرات در بویایی از نظر فنی، درد نیز شامل صورت (درد صورت) می شود در حالی که سردرد به طور خاص به بقیه سر به جز صورت اشاره دارد.

سردرد پیشانی در کودکان

علت سردردهای کودک من چیست؟ علل متعددی برای سردرد وجود دارد- بیشتر آن ها خوشخیم هستند. یک تاریخچه کامل، معاینه ی بالینی، ارزیابی عصب شناختی برای اطمینان از اینکه سردردها جدی نیستند، لازم است. متداول ترین سردرد راجعه میگرن است. سردردهای سینوسی معمولا در پل بینی هستند و همراه با علائم کلاسیک میگرن نیستند که حساسیت به صدا و نور و ناراحتی در شکم دارد.

سردرد پیشانی

سردرد برای همگان پدیده ای آشناست و کمتر کسی است که در طول عمر خود آن را تجربه نکرده باشد. هنوز برای سردرد تعریف مشخصی که مورد قبول همه باشد وجود ندارد. شاید ساده ترین تعریف برای سردرد « احساس درد و ناراحتی از ناحیه کاسه چشم تا قسمت پشت سر » باشد. باید به خاطر داشت که سردرد یک بیماری نیست، بلکه نشانه ای است از طیف متنوعی از بیماریها که از یک سرماخوردگی ساده شروع و به امراض جدی مثل تومورهــــــای بدخیم مغزی ختم می شود. گر چه در اغلب موارد منشأ سردرد، بیماریهای خوش خیم می باشد، اما اولین مسأله ای که در برخورد با بیمار مبتلا به سردرد باید حل شود، عبارت است از افتراق بین علل خوش خیم و علل خطرناکتر. علت سر درد در ناحیه ی پیشانی چیست؟ میگرن کلاسیک معمولاً پانزده تا سی دقیقه قبل از شروع این نوع سردرد، علایمی مثل ظهور نقاط نورانی در جلو چشم، تاری دید و منگی پدیدار می شود؛ آرام آرام با از بین رفتن این علایم سردرد یک طرفه ای به صورت مبهم و در یک سمت ناحیه گیجگاهی ظاهر می شود، به تدریج شدت درد افزایش می یابد و سردرد حالت ضرباندار به خـــود می گیرد، در این مرحله بیمار رنگ پریده و دچار تهوع و استفراغ شدیدی می شود؛ بسیاری از بیماران در این مرحله ترس از نور پیـــدا می کنند و ترجیح می دهند در اتاق تاریک استراحت کنند و پاره ای دیگر تعریق شدید و تکرر ادرار پیدا می کنند. درد بین چند ساعت تا یک روز طول می کشد و بالاخره بیمار به خواب فرو می رود. پس از اینکه بیمار از خواب بیدار شد، سردرد تسکین می یابد. این نوع سردرد در زنان بیشتر دیده می شود و استعداد ارثی به بروز حملات در بین افراد وجود دارد علت سر درد در ناحیه ی پیشانی چیست؟

بیشتر بخوانید : سردرد عصبی طب سنتی ♥ سردرد خوشه ای و درمان آن ♥ سر درد و حالت تهوع


  • مجید کاظمی

لگن درد در ماه هفتم بارداری

سه شنبه, ۲۴ مهر ۱۳۹۷، ۱۲:۱۲ ق.ظ

لگن درد در ماه هفتم بارداری

لگن درد در بارداری ,لگن درد در بارداری نی نی سایت,درد لگن در بارداری چیست,لگن درد در اوایل بارداری,لگن درد در دوران بارداری,دلیل لگن درد در بارداری,علت لگن درد در بارداری چیست,لگن درد بارداری,کاهش درد لگن در بارداری,درد لگن چپ در بارداری,لگن درد,لگن درد بعد از زایمان,لگن درد در حاملگی

لگن درد

توضیحاتی در مورد لگن درد

درد پا یکی از رایج ترین بیماریها است که افراد از همه گروه های سنی تحت تاثیر قرار میدهد. درد پا می تواند در هر نقطه از پا از جمله انگشتان، پاشنه پا، مچ پا یا قوس پا رخ دهد و می تواند علل مختلفی داشته باشد نظیر: کهولت سن، پوشیدن کفش نامناسب، پیاده روی بیش از حد، برای زمانی طولانی روی پا ایستادن ، شکستگی، کمبود مواد معدنی، ناخن پای روینده در شصت ، دیابت و شرایط دیگر.

ورزش برای لگن درد

حرکت‌های اصلاحی. اگرچه بیمار خود می‌تواند به تنهایی ورزش های کششی و افزایش دامنه حرکت را انجام دهد، اما تأثیر این حرکت‌ها تحت نظارت و راهنمایی متخصص فیزیوتراپی چند برابر خواهد شد. متخصص علاوه بر آموزش روش صحیح انجام نرمش‌های تقویت عضله و بهبود وضعیت مفصل ران و لگن از تجهیزات ویژه‌ای استفاده می‌کند که نسبت به درمان فردی خود بیمار درمان مؤثرتری را امکان‌پذیر می‌سازد. ورزش و حرکات اصلاحی و تمرین‌های زیر برای کشش، تقویت و پایدارسازی ساختارهای حمایت کننده لگن در نظر گرفته شده‌اند. شرط اصلی انجام این حرکت‌ها تشدید نشدن درد لگن و باسن در زمان انجام است و در صورت افزایش درد باید انجام حرکت را متوقف ساخت. هر تمرین را به آهستگی و با ملایمت و صرفاً تا حدی انجام دهید که احساس ناراحتی نکنید. بین زمان استفاده از یخ یا کمپرس سرد و شروع تمرین وقفه‌ای 30 دقیقه‌ای ایجاد کنید. هر تمرین را 2 تا 3 نوبت در روز تکرار کنید. گرم کردن بدن: بدن را پیش از شروع انجام حرکت‌ها 5 تا 10 دقیقه با فعالیت‌ها و نرمش‌های کم برخوردی مانند پیاده‌روی یا استفاده از دوچرخه ثابت گرم کنید. کشش: پس از گرم شدن بدن، حرکت‌های کششی را پیش از حرکت‌های تقویت عضله انجام دهید. پس از انجام تمرین‌های تقویت عضلات، حرکت‌های کششی را مجدداً تا اتمام زمان در نظر گرفته شده برای برنامه تمرینی تکرار کنید. درد را جدی بگیرید. نباید هنگام انجام تمرین‌ها احساس درد کنید. در صورت بروز درد حتماً با پزشک یا متخصص فیزیوتراپی صحبت کنید. • برای حفظ تعادل کنار دیوار بایستید. • پای نزدیک به دیوار را پشت پای دیگر ببرید. • لگن را تا جایی به سمت دیوار خم کنید که در قسمت خارجی لگن احساس کشش کنید. 30 ثانیه در این حالت بمانید. • حرکت را برای سمت دیگر نیز انجام دهید و سپس در مجموع حرکت را 4 بار برای هر سمت تکرار کنید.

ایا معاینه لگن درد دارد

در طول یک معاینه لگنی، پزشک به صورت بصری و دستی اندام تناسلی زن را مورد ارزیابی قرار می‌دهد. معاینه لگنی یک روش نسبتا کوتاه است که در طی آن متخصص زنان و زایمان فرج، واژن، دهانه رحم، رحم، راست‌روده و لگن شامل تخمدان را برای کنترل توده‌ها و یا اختلالات دیگر بررسی می‌کند. تست پاپ اسمیر که برای تشخیص سرطان رحم استفاده می‌شود ممکن است در طول یک معاینه واژن انجام شود.

درمان لگن درد

وان را با آب داغ پر کنید. دو قاشق غذاخوری سرکه در آن بریزید. همچنین می توانید نمک دریا یا نمک فرنگی اصل را نیز با آن مخلوط کنید.اگر هیچکدام را نداشتید، فقط از نمک طعام استفاده کنید و پای خود را به مدت ۲۰ دقیقه در آن خیس کنید. داروی پا درد

علت لگن درد در بارداری

فتق: قسمت کشاله ران و فتق مغبنی (در ناحیه کانال مغبنی بالای کشاله ران) می تواند درد لگن در زنان ایجاد کند. زنان باردار به علت فشاری که بر دیواره شکم وارد می شود به فتق مغبنی مستعدترند.

علت لگن درد در زنان

معمولا بانوان بیشتر از مردان دچار درد مزمن در لگن می شوند. از آن جا که این درد می تواند علت های مختلفی داشته باشد، تشخیص دقیق علت آن کلید درمان مناسب است. به نقل از سایت «MSN»، هنگامی که دچار درد لگن می شوید در مرحله اول باید مطمئن شوید که این درد مربوط به ناحیه نشیمنگاه است.اما ممکن است افراد این درد را به صورت مبهم احساس کنند و با درد ران، کشاله ران و درد در قسمت تحتانی کمر اشتباه گرفته شود.

علت لگن درد سمت چپ

خوشبختانه روش‌های درمانی متعددی برای درمان درد لگن وجود دارد که می‌توان سودمندی آنها را پیش از تعویض مفصل آزمود. فیزیوتراپی و ورزش لگن و باسن،درد را کاهش می‌دهد، کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشد و زمان جراحی را به تعویق می اندازد یا ضرورت انجام آن را از بین می‌برد. بهترین روش اطمینان از کارآمدی فیزیوتراپی برای رفع مشکل لگن و مفصل ران مشورت با متخصص فیزیوتراپی آموزش دیده و دارای مجوز است. متخصص فیزیوتراپی معمولاً موارد زیر را برای درمان درد باسن و لگن پیشنهاد می‌دهد: • درمان نقاط ماشه‌ای. عضله‌ها “گره‌ها” یا ناحیه‌هایی دارند که باعث قفل شدن یا بی‌حرکتی مفصل‌ها می‌شود. متخصص فیزیوتراپی به کمک درمان با دست یا سوزن زدن خشک این ناحیه‌های مشکل‌ساز را فعال و آزاد می‌کند.

درمان سنتی لگن درد

سرکه می تواند درد پا بر اثر رگ به رگ شدن را با کاهش التهاب تسکین دهد • روش دیگر، تهیه ی مخلوطی از سرکه و آب در دو ظروف بمقدار مساوی است. یکی آب سرد و دیگری آب گرم. یک حوله را در مخلوط آب گرم خیسانده و فشار داده، سپس آن را اطراف پای خود به مدت پنج دقیقه بپیچید. همین کار را نیز با مخلوط آب سرد انجام دهید. روزانه این عمل را حداقل سه یا چهار بار تکرار کنید. ۲٫آب گرم و آب سرد آب گرم و آب سرد می تواند در درمان درد پا موثر باشد. درمان با آب گرم، جریان خونرسانی به پا را افزایش میدهد و درمان با آب سرد التهاب را کاهش می دهد. • یک سطل را با آب سرد و دیگری با آب گرمی که قابل تحمل باشد، پر کنید . روی یک صندلی راحت بنشینید و پای خود را به مدت سه دقیقه در آب داغ نگه دارید و سپس همین کار را با آب سرد بمدت حداقل ۱۰ ثانیه تا یک دقیقه انجام دهید. اینکار را دو یا سه بار انجام دهید و سرانجام در حمام پای خود را با آب سرد بشویید. • گزینه دیگر اینست که یک پد گرما و بسته یخ را بطور متناوب به مدت ۱۰ دقیقه برای کاهش درد پا روی پایتان بگذارید. ۳٫سولفات منیزیم یا نمک اپاسوم سولفات منیزیم می تواند به تسکین فوری درد پا کمک کند. ترکیب گرما و سولفات منیزیم که به خوبی درد پا را تسکین میدهد. • دو یا سه قاشق غذاخوری نمک فرنگی اصل را در وان آب گرم بریزید. • پاهای خود را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در وان بگذارید. • نمک باعث میشود تا پاهای شما خشک و زبر شود. بنابراین بعد از آن از مرطوب کننده استفاده کنید. ۴٫ یخ درمانی یخ درمانی یک راه خوب برای کاهش درد و تورم پا است. مقدار کمی یخ خرد شده را در کیسه های پلاستیکی کوچک بریزید و از آن برای ماساژ منطقه آسیب دیده در یک حرکت دایره مانند استفاده کنید. همچنین می توانید کیسه ی سبزیجات منجمد شده را در یک حوله نازک پیچیده و استفاده کنید. سرما به طور موقت باعث بی حس شدن انتهای عصب در ناحیه دردناک شده و به شما آرامش می دهد. همچنین تورم را نیز کاهش میدهد. بسته یخ را بیش از ۱۰ دقیقه در یک زمان استفاده نکنید. زیرا می تواند به پوست و اعصاب آسیب برساند. داروهای خانگی برای درد پا,درمان پا درد روغن میخک در درمان درد مفاصل و درد پا توسط افزایش گردش خون ،بسیار موثر است

مفصل لگن درد

علائم درد لگن و باسن با توجه به علل زیربنایی و اصلی برانگیزنده درد متفاوت است. درد باسن گاهی سنگین و مداوم و گاهی کوتاه مدت یا به صورت دردی شدید و تیز است که تنها هنگام حرکت‌های خاص مفصل شعله‌ور می‌شود. به علاوه چنانچه فرد به بیماری یا آسیب لطمه زننده به کارکرد لگن یا مفصل ران دچار شود، علاوه بر درد استخوان لگن با علائم زیر نیز مواجه خواهد شد: • کاهش توانایی حرکتی مفصل • دشواری در تحمل یا انداختن وزن بر روی پای آسیب دیده • سفتی و گرفتگی یا اسپاسم عضله اطراف مفصل ران و لگن • بی‌حسی در ناحیه لگن • صدای از جا درآمدن هنگام حرکت کردن درد لگن راه رفتن، ایستادن یا حتی نشستن در حالت‌های خاص را دشوار می‌سازد. بااین حال با بهره‌گیری از درمان درد باسن مناسب و انجام حرکت‌های صحیح می‌توان توانایی حرکتی مفصل را به آن بازگرداند و درد استخوان لگن را تسکین بخشید

علت لگن درد چیست

درد مفصل لگن ( ران ) ناراحتی شایع می باشد که افراد معمولا از اصطلاحاتی مانند درد استخوان لگن ، التهاب و درد سنگین استفاده می کنند . فرد در این موارد از گزگز ، احساس سوزش ، تیرکشیدن شکایت می کنند . این درد در برخی افراد به صورت مزمن بوده و در برخی افراد در هنگام انجام فعالیت هایی نظیر نشستن ، دویدن ، چرخیدن افزایش می یابد . درد استخوان لگن ممکن است به صورت ناگهانی یا به تدریج ایجاد می شود.

لگن درد در بارداری

درد لگن یکی از علائم رایج دوران بارداری است که اکثراً در ماه‌های آخر، به ویژه در سه ماهه سوم زنان را آزار می‌دهد. علت بروز این درد آماده شدن بدن برای زایمان است. درد و ناراحتی غالباً در سمتی شدیدتر است که جنین معمولاً در آن سمت داخل رحم قرار می‌گیرد. عامل‌های دیگری که باعث درد لگن شدید در دوران بارداری می‌شود، عبارت‌ است از: • افزایش وزن بیش از حد • کشش عضله‌های شکم و لگن (هفته‌های هجدهم تا بیست و چهارم) • سیاتیک یا فشردگی اعصاب در اثر بزرگ شدن رحم (این عامل گاهی درد ران را نیز به دنبال دارد.)

لگن درد در اوایل بارداری

در انتهای بارداری ممکن است با دردی در ناحیه‌ی زیر شکم‌ و بالای ناحیه‌ی تناسلی‌تان مواجه گردید. شما احتمالا به “جدایی سمفیز لگنی” مبتلا شده‌اید؛ این مشکل اگرچه برای فرزندتان خطری در پی ندارد ولی می‌تواند برای شما بسیار دردناک باشد. استخوان لگن شما تقریبا دور قسمت پایینی شکم‌تان قرار گرفته است. فاصله بین دو لبه جلوی لگن توسط یک غضروف انعطاف پذیر به نام سمفیز ناحیه تناسلی (PS) پر شده ‌است. این غضروف مانند یک لاستیک کش می‌آید تا بتواند فضای کافی را برای رشد جنین در درون رحم شما فراهم کند. در موارد نادر، غضروف PS آنقدر کش می‌آید که منجر به باز شدن آن از هم می‌گردد. خانم‌هایی که با کشیدگی غضروف PS مواجه می‌شوند معمولا در راه رفتن و بخصوص بالا رفتن از پله‌ها با مشکل مواجه می‌شوند.

لگن درد

برای درمان لگن درد باید علت آن را تشخیص داد. اما درد بر اثر فعالیت با استراحت و مصرف داروهای ضدالتهابی درمان می شود. برای پیشگیری از آسیب مهم است که قبل از ورزش کردن، حرکت های کششی انجام دهید و از لباس ها و کفش های مناسب استفاده کنید. در صورتی که متوجه درد لگن بر اثر انجام دادن حرکت ورزشی یا فعالیت خاص می شوید، آن را کنار بگذارید. اگر دچار اضافه وزن هستید با کم کردن وزن می توان فشار روی لگن را نیز کاهش داد.

بیشتر بخوانید : درد لگن در بارداری نشانه چیست ♥ درد یک طرفه پایین کمر چیست


  • مجید کاظمی

عفونت دندان در بارداری نی نی سایت

شنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۷، ۰۴:۴۴ ق.ظ

عفونت دندان در بارداری نی نی سایت

عفونت دندان ,عفونت دندان عصب کشی شده,عفونت دندان عقل,عفونت دندان آنتی بیوتیک,عفونت دندان کشیده شده,عفونت دندان در بارداری,عفونت دندان روکش شده,عفونت دندان در دوران بارداری,عفونت دندان و لثه,عفونت دندان بعد از کشیدن,عفونت دندان عصب کشی شده بعد از چند سال

عفونت دندان

توضیحاتی در مورد عفونت دندان

عفونت دندان با ورم روی لثه(آبسه) و در موارد شدیدتر ،ورم روی صورت مشخص می شود.ممکن است باعث بروز تب و احساس بی حالی هم بشود.هنگام وجود عفونت به هیچ وجه ناحیه را گرم نکنید.کمپرس گرم باعث گسترش عفونت می گردد. همین طور کمپرس سرد، گرچه بی ضرر است اما کمکی نمی کند. وقتی محل عفونت و ورم آن محدود و به اندازه یک برآمدگی کوچک روی لثه ی دندان مربوط شد، باید هرچه سریعتر و قبل از این که دوباره گسترده شود، با مراجعه به دندانپزشک درمان لازم را انجام داد.

عفونت دندان

یکی از مهمترین مسایل در درمان عفونت های دندان یافتن علت آنهاست، در اکتز مواقع دندان پوسیده ای که مدت ها درمان نشده است میتواند علت عفونت باشد. در برخی موارد دندان عقل پنهان در لثه و یا گاهی اوقات دندان ترک خورده به علت یک ضربه شدید میتواند باعث ایجاد عفونت شود.با توجه به رشد روز افزون دندانپزشکی درمان های کامل و جامعی برای عفونت دندان وجود دارد. همچنین درمان های خانگی نیز میتواند کمک بزرگی برای درمان عفونت دندان نماید.بعضی درمان های خانگی مانند قرار دادن میخک، سیر و روغن در دهان، میتوانند در درمان عفونت های دندان بسیار موثر باشند و باعث کاهش التهاب و عفونت دندان شوند. معمولا عفونت دندان بر اثر عفونت های باکتریایی به وجود م آید، لازم به ذکر است که هر ناحیه از دهان میتواند مستعد عفونت باشد، علایم عفونت دندان، علایمی مانند دندان درد، تب کردن، تورم صورت و گردن و بوی بد دهان و غیره میباشد. عفونت‌های دندانی در اکثر موارد در نوک ریشه دندان متمرکز می‌مانند، اما در بعضی موارد به بافت‌های اطراف پخش می‌شوند. متمرکز یا پخش شدن عفونت تا حد زیادی وابسته به مقاومت شخص و قدرت باکتری دارد. در موارد که مقاومت بدن شخص کم شده است، برای مثال افرادی که دچار بیماری دیابت (کنترل نشده) هستند، عفونت به سرعت منتشر میشود و به نسوج اطراف پخش میشود. عفونت دندان میتواند باعث ایجاد شرایطی دردناک شود، درصورت عدم درمان، این عارضه میتواند به نواحی دیگر بدن نیز منتقل شود و نواحی دیگر را دچار عفونت کند. این عفونت ها میتواند باعث ایجاد عفونت های جدی در فک، قلب، ریه و حتی مغز شود. از این رو عفونت دندان باید بدون فوت وقت توسط دندانپزشک معالجه شود، با توجه به میزان و نوع عفونت میتوان با مصرف مقدار مناسب آنتی بیوتیک به درمان آن پرداخت

درمان عفونت دندان

هدف اصلی از درمان، خارج کردن منبع عفونت است. کشیدن دندان یکی از ساده ترین راه های از بین بردن عفونت دندانی است، اما همیشه کشیدن دندان آخرین انتخاب است. در صورت تشکیل شدن آبسه، خالی کردن آبسه و تخلیه چرک ضروری خواهد بود. گاهی برای خالی کردن آبسه نیاز به عصب کشی دندان است. بالا بردن قدرت دفاعی بیمار بخش بعدی درمان است که معمولا با استفاده از آنتی بیوتیک ها، استراحت، دارو های مسکن و دهان شویه مناسب میتوان مقاومت شخص را افزایش داد. برای درمان عفونت دندان میبایست به دندان پزشک مراجعه کنید، تشخیص عفونت دندان برای دندانپزشک بسیار ساده است، اما برای مشخص شدن محل دقیق عفونت نیاز به تست اشعه میباشد. شست وشوی دهان با آب گرم ومحلول نمک قبل از مراجعه به دندانپزشک توصیه میشود.چیزی که خیلی گرم یا خیلی سرد باشد نخورید و نیاشامید. اطراف دندان آسیب‌دیده را نخ دندان نکشید. شما می‌تواند برای خوردن از طرف دیگر دهانتان که سالم است استفاده کنید از مسواک نرم استفاده کنید. سیر دارای عناصر ضد تورمی و آنتی‌بیوتیکی است. میخک خاصیت ضد قارچی، آنتی‌بیوتیک، ضدعفونی‌کنندگی و ضد درد دارد. این ادویه حاوی آنتی‌اکسیدان و مواد غذایی دیگر مانند منگنز، امگا 3 و فیبر است. به این ترتیب میخک تسکین‌دهنده درد، کاهش‌دهنده تورم و از بین برنده عفونت دندان است.

آنتی بیوتیک برای عفونت دندان

داروهای آنتی بیوتیک فقط برای محدود کردن عفونت و کاهش درد و عوارض آن مفید هستند و هیچوقت عفونت دندان را درمان قطعی نمی کنند. تا هنگامی که علت ایجاد عفونت که در داخل دندان است مشخص و برطرف نشود،عفونت به شکل مزمن ادامه خواهد داشت.

عفونت دندان عصب کشی شده

عصب کشی دندان درمانی غیر قابل پیش بینی است و احتمال درد و عفونت دندان بعد از عصب کشی و متعاقب آن کشیدن دندان وجود دارد. در صورتیکه مقدار عفونت دندان کم بوده و ریشه دندان را درگیر نکرده باشد و فقط مربوط به استخوان و لثه اطراف دندان باشد. بعد از استفاده ی داروهای ضد عفونت مشکل برطرف می شود. یکی از علل عفونت و تورم بعد از عصب کشی ، نفوذ مواد ریز شده باقیمانده عصب در هنگام عصب کشی به نوک ریشه دندان و داخل بافت دور دندان است که معمولاً غیر قابل پیشگیری است، و در صورتیکه مقاومت بدن مناسب باشد سریع این مواد جذب و درد وعفونت بر طرف خواهد شد . یکی دیگر از علل عفونت و درد بعد از عصب کشی وجود ضایعه و عفونت در استخوان و لثه اطراف دندان عصب کشی شده است، ترشحات این عفونت معمولاً قبل از عصب کشی از طریق حفره موجود در پوسیدگی دندان خارج شده و به همین دلیل این عفونت قبل از عصب کشی خود را نشان نمی دهد و بعد از عصب کشی و بسته شدن راه خروجی ترشحات عفونت، این ترشحات در جستجوی راهی برای خروج بوده که ایجاد فشار در نوک ریشه دندان شده و باعث تورم و درد می شود.

درمان خانگی عفونت دندان

مصرف داروهای گیاهی تاثیرات خیلی کمی برای کاهش درد و بهبود دندان دارند اما اگر به صورت خوراکی مصرف شود تا مدتی درد را کاهش می دهد. استفاده از آب نمک و یا سرم نمکی در زمان درد باعث ضدعفونی کردن، کاهش محلول التهاب و آلودگی داخل دهان و دندان می شود. زنجبیل و فلفل هر دو داروهای ضد درد هستند. شما می توانید هر کدام از این دو ادویه را به طور جداگانه مورد استفاده قرار دهید، چراکه هر دوی این مسکن ها، پیام تسکین درد را به مغز می فرستند. اما برای گرفتن نتیجه بهتر، می توانید مخلوطی از این دو ادویه را تهیه کنید. میتوانید از این روش استفاده کنید: میزان مساوی از این دو ادویه را با آب مخلوط کنید و یک سس بسازید. توپ کوچکی از پنبه درست کنید و به میزان کافی به سس مورد نظر آغشته اش کنید. بعد هم آن را درست روی دندان تان (جایی که لثه و زبان شما به آن برخورد نکند) بگذارید و تا زمان فروکش کردن درد یا حداقل تازمانی که طاقتش را دارید، پنبه را از دهان تان خارج نکنید.

آموکسی سیلین برای عفونت دندان

آموکسی سیلین یک داروی پر مصرف در ایران می باشد که برای درمان عفونت های باکتریال تجویز می شود. بطور دقیق این دارو برای درمان عفونت های قفسه ی سینه و سینوس، عفونت ادراری و برخی عفونت های دندانی تجویز می شود.همچنین ممکن است جهت پیشگیری از برخی عفونت ها تجویز شود. این دارو که از دسته ی پنی سیلین ها می باشد، با از بین بردن برخی باکتری ها می تواند عفونت های ناشی از آن ها را درمان نماید. آموکسی سیلین یکی از داروهای رژیم درمانی عفونت ناشی از هلیکوباکتر پیلوری در دستگاه گوارش که بیشتر در افراد با زخم های گوارشی دیده می شود نیز می باشد. این دارو بصورت کپسول ، سوسپانسیون خوراکی،قرص خوراکی و قرص جویدنی در ایران تولید می گردد

داروی عفونت دندان

داروهای ضد درد و مسکن: ۱-یک کدام از کپسولهای : -novafen –gelofen -acifen -megafen -mefenamic acid هر ۴-۶ ساعت یکبار میل شود. ۲-ژل dentafort روی یک گلوله پنبه کوچک مالیده و در حفره دندان دردناک گذاشته شود .

عوارض عفونت دندان

حفره خشک یک عارضه متداول پس از کشیدن دندان است و زمانی اتفاق می افتد که در حفره لخته خون نتواند تشکیل شود یا لخته ای که تشکیل شده، کنده شود. این اتفاق موجب میشود استخوان پشتیبان و عصبها در معرض هوا و غذا قرار بگیرند. اغلب حفره خشک کاملا دردناک است و دو تا پنج روز پس از کشیدن دندان اتفاق می افتد و میتواند بوی بد یا طعم بد دهان را ایجاد کند. اگر یکی از دندانهای بالایی کشیده شود، سوراخی ممکن است در یکی از نواحی سینوس تشکیل شود. معمولا این حالت خود به سرعت بهبود می یابد اما اگر چنین نشود ممکن است لازم باشد دوباره به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر دندانی در فک مقابل وجود نداشته باشد، حفره دندانِ کشیده به مرور زمان جا به جا میشود و احتمالا ریشه نمایان شده و به تغییرات دما حساس میشود. به ویژه زمانی که چند دندان کشیده شده باشند، مشکل بلند مدت محتمل دیگر نازک شدن استخوان فک است که در نتیجه این اتفاق، آسانتر می شکند.

عفونت دندان عقل

آبسه دندان در صورتی به وجود می آید که اگر پالپ دندان پس از عفونت به وجود آمده نتواند از شرایط خود دفاع کند احتمال پدید آمدن آبسه دندانی در نوک ریشه دندان زیاد می شود. این عفونت خود را از نوک ریشه دندان به قسمت لثه ها می رساند و باعث به وجود آمدن تورم می شود که در این حالت درمان کمی مشکل است و حتی در بعضی مواقع پیش می آید که دندان نیاز به کشیدن دارد. با این وجود برای کاهش درد می توانید از این روش ها استفاده کنید. عصاره گل رز را با آب تازه لیموترش ترکیب کنید . سپس این ترکیب را برای چند دقیقه در دهانتان نگه دارید و در نهایت آن را تف کنید. حداقل روزی 3 بار این عمل را تکرار کنید تا کم کم نتیجه را ببینید. همچنین برای درمان عفونت دندان آب لیموی تازه و آب ولرم را روزی 2 بار غرغره کنید. این کار هم ورم را کاهش داده و هم بوی بد دهان را از بین می برد. همچنین با گذاشتن ضماد زنجبیل و نمک بر روی لثه آن را تسکین دهید. برای درمان عفونت دندان و درمان آبسه دندان روزی سه حبه سیر را حرد کنید تا به اندازه ماش شود. انگاه هر حبه را با یک لیوان آب یا آب عسل بخورید. این کار باعث کاهش کلسترول هم می شود.

عفونت دندان آنتی بیوتیک

داروهای مؤثر بر عفونت دندان (آنتی بیوتیک): خوراکی: روش اول : ۲۴ عدد کپسول amoxicilline 500 mg هر ۸ ساعت ۱ عدد به همراه ۲۴ عددقرص metronidazole 250 mg هر ۶ ساعت ۱ عدد . روش دوم :۱۰ عدد کپسول cefixime 400 mg روز اول هر ۱۲ ساعت ۱ عدد و از روز دوم هر ۲۴ ساعت ۱ عدد. روش سوم : ۲۴ عدد کپسول clindamaycine 150 mg هر ۶ ساعت ۱ عدد به همراه ۲۴ عدد قرص metronidazole 250 mg هر ۶ ساعت ۱ عدد . تزریقی : آمپول penicilline 800000 تعداد ۴ عدد هر ۱۲ ساعت ۱ بار عضلانی واگر حساسیت به پنیسیلین وجود دارد، آمپول clindamaycine 150 mg به تعداد۴ عدد هر ۱۲ ساعت ۱ عد عضلانی.

عفونت دندان کشیده شده

عفونت اگر چه نادر است اما گهگاهی اتفاق می افتد. دندانپزشک اگر متوجه شود خطر عفونت در شما وجود دارد، ممکن است پیش و پس از کشیدن دندان آنتی بیوتیک برایتان تجویز کند. کشیدن ناقص دندان به صورتی که ریشه دندان در فک باقی مانده است. دندانپزشک شما معمولا ریشه دندان را میکشد تا از عفونت جلوگیری کند اما گاهی اوقات بر جای گذاشتن رأس کوچک ریشه، خطر کمتری دارد.

عفونت دندان در بارداری

درمان دندان درد در دوران بارداری محدودیت های خاص خود را دارد . چون دارو به جنین ممکن است اسیب برساند . نگرانی اصلی در این زمینه مربوط به رادیولوژی، مواد بی حسی و داروهای تجویز شده برای خلاص شدن از دندان درد در بارداری است. شما باید همواره دندان پزشک را از باردار بودن خود مطلع کنید تا به این ترتیب مطمئن شوید در طول درمان هیچ چیز بر بارداری شما تاثیر منفی نمی گذارد.

عفونت دندان در دوران بارداری

درمان دندان درد در دوران بارداری راههای مختلفی دارد . در دوران بارداری خانم ها اجازه ندارند هر نو ع دارویی را مصرف کنند . چون ممکن است برای جنین مشکل ساز شوند . اما بالاخره راه درمان دندان درد در دوران بارداری چیست ؟ دندان پزشکان و دکترها پیشنهاد می کنند که مشکلات سلامتی دندان می بایست حتی در طول دوره بارداری نیز درمان شوند، اما برای انجام این کار نیاز به در نظر گرفتن برخی ملاحظات برای مراقبت از وضعیت مادر و جنین وجود دارد. دندان پزشک دوز داروی بی حسی را در سطح حداقل انتخاب می کند تا به این ترتیب از راحتی شما در طول درمان و نیز حفاظت از جنین مطمئن شود.

بیشتر بخوانید : جرم دندان چگونه از بین میرود ♥ سیاهی دندان با قطره آهن ♥ دندان درد در بارداری و درمان ♥ سفیدی دندان با پوست موز ♥ آبسه دندان عصب کشی شده

سوزش کف پای راست

  • مجید کاظمی

ماهی قزل آلای سالمون

شنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۷، ۰۳:۳۳ ق.ظ

ماهی قزل آلای سالمون

ماهی قزل آلا ,ماهی قزل آلا به انگلیسی,ماهی قزل آلا در فر,ماهی قزل آلا شکم پر,ماهی قزل آلا سالمون,ماهی قزل آلا طرز تهیه,ماهی قزل آلا در فر با فویل,ماهی قزل آلا خوشمزه,ماهی قزل آلا رنگین کمان,ماهی قزل آلا در بارداری,ماهی قزل آلا به زبان انگلیسی,نام ماهی قزل آلا به انگلیسی

ماهی قزل آلا

توضیحاتی در مورد ماهی قزل آلا

ماهی قزا آلا انواع مختلفی دارد که می توان به قزل خالدار، قزل رنگین کمانی، قزل خال قرمز و قزل دریاچه خزر اشاره کرد.که قزل خال قرمز مرغوب ترین و قزل رنگین کمانی پرفروش ترین انواع این ماهی می باشد. قزل رنگین کمانی به دلیل سازش بهتر با محیط از نظر اقتصادی در جایگاه بالایی قرار دارد و هم اکنون به صورت پرورشی تکثیر می شود.این ماهی کمی لاغرتر و کم بنیه تر از انواع قزل دریایی است.قزل خال قرمز رودخانه ای نیز کوچک تر و ارزان تر از انواع قزل دریایی است ولی گوشتی بسیار لذیذ و خوش خوراک دارد. جالب است بدانید که براساس تحقیقاتی که روی ۳۰ نوع ماهی برای نخستین بار در شیراز انجام شد، بیشترین میزان امگا3 درماهی قزل آلا یافت شد و همین امر سبب شد که قزا آلا به بمب امگا 3 معروف شود. این اسید چرب، خستگی، درد عضلانی، خشکی و خارش پوست، سردرد، بی خوابی، شکنندگی مو و ناخن ها و عدم تمرکز را کاهش می دهد و برای التیام بیماری های قلبی ـ عروقی، رماتیسم مفصلی، آسم و کاهش التهاب آرتریت روماتوئید موثر است و در زنان باردار از طریق گردش خون به جنین رسیده و موجب رشد مغزی و افزایش ضریب هوشی نوزاد می شود. قزل آلا به عنوان منبعی سرشار از پروتئین، در دستگاه گوارش به آسانی هضم و جذب می شود.عنصر « روی » موجود در آن در رشد کودکان و در تنظیم بلوغ جنسی نوجوانان تاثیر به سزایی دارد و مصرف آن در دوران رشد باعث جلوگیری از کوتاهی قد می شود.بد نیست بدانیم بیشترین میزان امگا3 در سر و کبد این ماهی وجود دارد.

ماهی قزل آلا در فر

بهترین روش برای طبخ ماهی قزل آلا به این نحو است که ماهی را شسته و بعد از تمیز کردن داخل شکم آن ، کمی سیر تازه بمالید ، مقداری پودر زنجبیل و نمک به آن بزنید و مقداری شوید تازه درون شکم قرار داده، بگذارید یک ساعت داخل یخچال بماند . بعد از یک ساعت ماهی را از یخچال در آورده و با استفاده از برس آشپزخانه کمی روغن (حدود نصف قاشق غذاخوری روغن زیتون) روی آن بمالید. و بعد دوباره چند حلقه لیمو ترش و گوجه فرنگی روی ماهی بچینید و سپس کاغذ را محکم ببندید و در فر روی میله های وسط با درجه حرارت 250- 220 درجه سانتیگراد قرار دهید ؛ در مدت نیم ساعت یا 45 دقیقه ماهی آماده می شود ، عصاره گوجه و لیمو ترش به خورد ماهی می رود که بسیار خوشمزه است.

ماهی قزل آلا شکم پر

مواد لازم ماهی قزل آلا یک عدد گوجه فرنگی 2 عدد لیمو ترش تازه یک عدد نمک و فلفل به مقدار لازم پودر زنجبیل به مقدار لازم سیر و شوید تازه به مقدار لازم در ابتدا بر خود واجب می دانم به این موضوع اشاره کنم که افرادی که دارای کلسترول بالا هستند لطفا از مصرف پوست ماهی قزل آلا خودداری کنند. در آغاز برای آماده کردن یک ماهی قزل آلا خوشمزه ،یک از مهمترین موارد انتخاب ماهی تازه است که چند فاکتور ماهی تازه را برایتان اشاره میکنم1چشم ماهی باید براق و شفاف باشد2بدنش متالیک براق باشد3فلس هایش به راحتی جدا نشود4آبشش هایش قرمز خونی باشد بعد از خرید یک ماهی تازه ،باید آن را خوب بشورید وسپس شکمش را با استفاده از چاقو پاره کنید و داخل شکم ماهی را با دقت وتمیز شست وشو دهید و بعد سیر تازه را بداخل شکم ماهی بمالید و نمک ،پودر زنجبیل به آن بزنیدوآنگاه اندکی شوید (ترجیحا تازه باشد بهتر است) داخل شکمش بریزید و بمدت 1ساعت در داخل یخچال بگذارید بماند.برای اینکه یخچال بوی مواد یا خود ماهی را نگیرد میتوانید روی ماهی را پلاستیک بکشید   پس از گذشت 1 ساعت ماهی را از داخل یخچال در آوریدو با یک برس مخصوص آشپزخانه حدود نصف قاشق غذا خوری روغن زیتون روی ماهی بزنیدو چند حلقه لیمو تازه و ترش را بهمراه گوجه فرنگی روی ماهی قرار دهید. چکیده لیمو و گوجه فرنگی به داخل ماهی میرود و طعم عالی ماهی میگیرد. و بعد کاغذتان را محکم ببندید ودر داخل فر روی میله های وسطی فر به روی درجه 250-220 سانتیگراد بگذارید تا در زمانی حدودا 30 دقیقه الی 45دقیقه پخته شود ونوش جان کنید  می توانید ماهی قزل آلا را مانند جوجه کباب بر روی ذغال هم کباب کنیم البته باید کباب پزمان مخصوص اینکار باشد تا بتوانیم ماهی را گریل کنیم. اگر می خواهید این غذا را به شکل رژیمی تهیه کنید انرا در فر درست کنید ولی اگر می خواهید طعم آن خوشمزه تر شود انرا داخل تابه پر روغن سرخ کنید و از خوردنش لذت ببرید  حتما تیغ وسط ماهی را قبل از پخت در بیارید به اینصورت که شکم آن را باز کرده و از قسمت گلو تیغ را گرفته و با دست کمی میکشیم تا از گلو جدا شود بعد آرام آرام با فشارشصت از زیر تیغ و کشیدن تیغ با دست دیگر آن را به راحتی جدا میکنیم انتهای تیغ را با چاقو میبریم توضیح دادن اینکه چطوری تیغ را در بیاورید واقعا سخته .من فیلمش را دیدم شماهم بهتره کمی در اینترنت سرچ کنین تا درآوردن تیغ را یادبگیرید چون بدون دراوردن تیغ ماهی قزل آلا خوردن آن لذت بخش نیست حتما داخل شکم ماهی و روی آن را به هنگام مزه دار کردن نمک بپاشید اینکارباعث میشود تا گوشت مزه دار شده و از متلاشی شدن آن جلوگیری میکند 

ماهی قزل آلا سالمون

اگر چه ماهی همیشه به مادران باردار و زنانی که در دوران باروری هستند توصیه شده است، اما در نظر داشته باشید که نوع خوب و مرغوب آن را انتخاب کنید، چون بعضی از انواع ماهی ها حاوی جیوه ی زیادی است و این می تواند برای جنین خطرناک باشد. جیوه می تواند در بدن تجمع پیدا کند و حتی تا یک سال در بدن بماند. بهتر است، هفته ای دو بار ماهی، آن هم از نوع بی ضرر مثل سالمون و قزل آلا استفاده کنید.ماهی هایی که حاوی مقادیر زیادی جیوه هستند را نخورید: مثل کوسه‌ ماهی، شمشیرماهی و ماهی خال مخالی. اگر در نوع این ماهی شک دارید به مادر باردار ندهید. گوشت ماهی سالمون صورتی رنگ است. شما می توانید از ماهی قزل آلا استفاده کنید که قیمت مناسب تری دارد.

ماهی قزل آلا طرز تهیه

ماهی رو بازش کن و تموم استخوناشو در بیار بعد بخوابونش تو سینی همون طوری که بازه و روش رو “پودر سیر + زعفرون +آرد سوخاری + نمک ” بریز و کاملا با آرد سوخاری بپوشون روشو بعد هم سرخش کن توی روغن داغ

ماهی قزل آلا رنگین کمان

تقریبا محبوب ترین نوع قزل آلا نزد ماهیگیران ورزشی،قزل آلای رنگین کمان است. ماهی قدرتمند و زیبایی است و حتی تا طول ۱۱۵سانتی متر و وزن ۱۸کیلو گرم نیز رشد میکند،اما عمر آنها بیشتر از ۶ سال نیست. این ماهی آب شیرین،بومی آمریکای شمالی و بخش های از آسیاست.( steelhead یا پولاد سر نوعی از رنگین کمان است که در آبهای شور زندگی میکند.) این ماهی چنانچه در دریاچه سدها زندگی کند معمولا سایز کوچکتری دارد اما اگر در رودخانه ها و آبهای پر جریان باشد بیشتر رشد میکند. بدن ماهی رنگین کمان نقره ای رنگ است. بعضی اوقات ،زمان به قلاب افتادن پرش های جانانه ای به بیرون آب میکند و ماهیگیر را به چالش میکشد.

ماهی قزل آلا در فر با فویل

اگر ماهی قزل آلا را تمیز بشویید و برش های یک سانتی بزنید طوری که از هم جدا نشوند و بعد با لیموترش تازه و پودر پاپریکا و نمک و پودر سیر مزه دار کنید بگذارید داخل سینی فر روی آن روغن زیتون اسپری کنید و در دمای 180 درجه به مدت 40 دقیقه می توانید داخل کاسه کوچک ماست چیلی درست کنید و تزیین کنید چیلی گرم است پس موجب سردی نمی شود.

ماهی قزل آلا خوشمزه

مواد لازم برای مزه دار کردن ماهی : ماهی قزل آلا ۱ عدد پیاز درشت (ریز رنده شود) ۱ عدد لیمو ترش ۲ عدد شوید خشک ۱ ق غذا خوری نمک و فلفل به میزان لازم * برای مزه دار کردن ماهی ، مواد فوق را با هم مخلوط کرده و تمام سطح ماهی و داخل شکم ماهی را به مخلوط آغشته کنید . مقداری هم نمک روی ماهی میپاشیم و سپس روی ماهی سلفون یا روکش میکشیم و به مدت یکی دو ساعت میگذاریم داخل یخچال بماند. مواد لازم برای مواد داخل شکم ماهی: جعفری ساطوری شده ۴ قاشق سوپ خوری گردو خرد شده ریز ۳ قاشق غذا خوری رب انار یک و یک ۲ قاشق غذا خوری لیمو ترش تازه ۱ عدد پیاز متوسط ۱ عدد نمک وفلفل به میزان لازم پیاز ها را خرد کرده و در تابه به همراه کمی روغن تفت میدهیم تا طلایی شود و بعد جعفری را افزوده و به مدت ۳ الی ۴ دقیقه تفت میدهیم . زیر حرارت را خاموش کرده و گردو و رب انار و آب لیموترش و ادویه را اضافه کرده و خوب مخلوط میکنیم. بعد از گذشت ۲ ساعت ماهی را از یخچال درآورده و مواد مزه دار کردن که شامل پیاز و شوید و… بود را با دست کنار بزنید. داخل شکم ماهی را با کمک قلم مو ،آغشته به زعفران دم کرده کنید و موادی که از قبل آماده کردید(مخلوط جعفری ،گردو و… که در بالا کامل براتون توضیح دادم ) را داخل شکم ماهی بریزید و روی ماهی را با قلم مو حسابی روغن زیتون و زعفران دم کرده بمالید . ماهی را روی کاغذ آلومینیوم چرب شده گذاشته و در فر از قبل گرم شده با 180 درجه سانتیگراد قرار دهید.در صورت تمایل و برای پخت بهتر ماهی می توانید روی آن را با یک ورق کاغذ آلومینیوم بپوشایند و بعد از پخت ماهی، کاغذ آلومینیوم را برداشته و با حرارت قسمت بالای فر( گریل ) آن را به صورت برشته درآورید. مدت زمان پخت ماهی به اندازه آن بستگی دارد. به طور معمول یک عدد ماهی قزل آلای متوسط به مدت ۴۵ دقیقه آماده می شود. من برای خوشمزه شدن ماهی روی پوست آن با چاقو ۳ شکاف میندازم و هر ۱۰ دقیقه ماهی را از فر درآورده و روی ان را با روغن زیتون و زعفران دم کرده آغشته میکنم . اجازه بدهید تا کمی برشته شود،حتی میتونید در اواخر پخت، پوست روی ماهی را با بردارید تا گوشت آن کمی برشته شود. حواستون باشه نسوزه!

ماهی قزل آلا در بارداری

براساس تحقیقاتی که روی ۳۰ نوع ماهی برای نخستین بار در شیراز انجام شد، بیشترین میزان امگا3 درماهی قزل آلا یافت شد و همین امر سبب شد که قزا آلا به بمب امگا 3 معروف شود. این اسید چرب، خستگی، درد عضلانی، خشکی و خارش پوست، سردرد، بی خوابی، شکنندگی مو و ناخن ها و عدم تمرکز را کاهش می دهد و برای التیام بیماری های قلبی ـ عروقی، رماتیسم مفصلی، آسم و کاهش التهاب آرتریت روماتوئید موثر است و در زنان باردار از طریق گردش خون به جنین رسیده و موجب رشد مغزی و افزایش ضریب هوشی نوزاد می شود.

ماهی قزل الا برای زنان باردار

به خانم های باردار و همچنین خانم هایی که قصد دارند به زودی باردار شوند و کودکان زیر 6 سال توصیه می شود از قزل آلای رودخانه ای استفاده نمایند زیرا همچنین قزل آلای پرورشی در مقایسه با انواع رودخانه ای و دریایی، ید کمتری دارد ولی به دلیل سطح پایین جیوه، مصرف آن برای این دسته از افراد می تواند خطرناک باشد.

طرز تهیه ماهی قزل آلا

اول حدود یک ساعت توی پیاز می زارمش تا طعم دارشه ( برای دو تا قزل ) دو تا پیاز بزرگ را بارنده ریز رنده من تا حسابی آب بندازه بعد توش یک قاشق نمک نصف فنجان آب لیمو و زعفران هم به مقدار لازم بریز ماهی رو بخوابون توی این مواد طوری که مواد تمام قسمت های ماهی رو بگیره و بعد از یک ساعت طعم دار می شه البته هر چی بمونه بهتره هم ماهی ترد می شه و موقع سرخ کرده خیلی کم بو میده روی ماهی رو هم چند تا برش با چاقو بده که این محتوایات حسابی به خورد ماهی بره بهد روغنو بزار تا داغ بشه ماهی رو از توی مواد درش بیار و حواست باشه که پیاز بهش نچسبیده باشه و خوب تمیزش کن چون طمع دار شده احتیاجی به ارد سوخاری نداره و اگر سرخش کنی حسابی عالی می شه ولی اگر هم دوست داری می تونی بهش ارد سوخاری بزنی بعد سرخش کنی

پرورش ماهی قزل آلا

چرا پرورش قزل‌آلا در ایران رونق دارد؟ نیاز به مواد پروتئینی سالم و کمبود منابع آبی در ایران باعث شده است بهره‌برداری دو یا چند منظوره از منابع آب همواره مورد توجه قرار گیرد. یکی از این بهره‌برداری‌های چند منظوره نیز پرورش ماهی است و ماهیان پرورشی از لحاظ دامنه تحمل دمایی به دو گروه سردابی و گرمابی تقسیم می‌شوند. ماهیان سردابی در ۱۸-۱۲ درجه سانتیگراد رشد می‌کنند و دمای بالای ۲۴ درجه موجب تلفات این ماهی می‌شود. همچنین PH مناسب جهت پرورش قزل آلا ۸/۴-۶/۸ است و PHخارج از این محدوده باعث تلفات این ماهی می‌شود. میزان اکسیژن محلول در آب برای پرورش این ماهی نیز، به فاکتورهای متعددی از جمله ارتفاع، دما، شوری و… بستگی دارد ولی در هر حال اکسیژن خروجی نباید کمتر از پنج میلی‌گرم در لیتر باشد. جهت افـــــزایش اکسیژن محلول راه‌های متعدد وجود دارد از جمله استفاده از هواده‌ها که امروزه انواع مختلف داشته و عملکردهای متعدد دارند.

طرز تهیه ماهی قزل آلا در فر

مواد لازم جهت تهیه ماهی قزل آلا شکم پر در فر قزل آلا 2 عدد لیمو ترش 2 عدد پیاز 2 عدد جعفری 1/3 پیمانه شوید 1/3 پیمانه نمک و فلفل به میزان لازم روغن زیتون به میزان لازم برای پخت ماهی قزل آلا شکم پر پس از خارج کردن استخوان، ماهی را کاملا باز کرده و با نمک و فلفل سیاه طعم‌دار کنید. ماهی شکم پر لیمو ترش‌ها را به صورت حلقه‌ای برش زده و مطابق تصویر مابین شکم قزل آلا قرار دهید. جعفری و شوید را به صورت شاخه‌ای و یا ساطوری شده روی لیموها قرار دهید. پیازها را به صورت حلقه‌ای برش دهید و کف تابه و یا سینی فر بچینید و ماهی‌ها را روی آن قرار دهید. مجددا روی سطح قزل آلا نمک و فلفل بپاشید (در صورت تمایل از زعفران آب زده برای رمال پوست ماهی استفاده نمایید.) و چند برش لیمو روی آن قرار دهید. به میزان دو قاشق غذاخوری روغن زیتون روی قزل آلا اسپری کنید و سینی را در فر با درجه حرارت 180 درجه سانتی‌گراد به مدت 20 تا 30 دقیقه قرار دهید. در آخر گریل را روشن کرده و اجازه دهید روی ماهی طلایی رنگ شود. ماهی قزل آلا شکم پر را به همراه برنج و یا به تنهایی در کنار سالاد سبزیجات سرو نمایید.

ماهی قزل آلا

تنظیم قند خون ماهی قزل آلا منبع خوبی از سلنیوم، اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین D، است سیستم قلبی عروقی اسیدهای چرب امگا 3 و اسید های آمینه موجود در ماهی قزل آلا به کاهش کلسترول، انعطاف پذیری شریان ها و تقویت ماهیچه های قلب و ترمیم بافت عروق کمک میکند. پیشگیری از بروز سرطان ماهی قزل آلا نیز شانس ابتلا به سرطان را کاهش می دهد. یک تحقیق در کشور سوئد که در 6،000 مرد انجام شد. نشان داد مردانی که ماهی های چرب را به طور منظم در رژیم غذایی خود دارند خطر ابتلا به سرطان پروستات را تا یک سوم کاهش داد. چشم ها ماهی قزل آلا هم برای چشم مفید است. ماهی قزل آلا شامل چربی های امگا 3 و اسیدهای آمینه است که در جلوگیری از دژنراسیون ماکولا، کوری، خستگی چشم، خشکی و شبکیه کمک می کند. ایده آل برای مغز ماهی قزل آلا منبع غذایی غنی از اسیدهای چرب امگا 3، است که نقش بسیار مهمی در کارکرد مغز دارد. چربی امگا 3 نیز ضد التهاب است. شما می توانید دو یا سه بار در هفته از این ماهی مصرف کنید

بیشتر بخوانید : ماهی کپور جیوه دارد ♥ انواع ماهی اسکار ♥ خواص ماهی سفید

علت سوزش کف پا در طب سنتی

  • مجید کاظمی

علت خروسکی شدن صدای کودک

شنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۷، ۰۲:۳۷ ق.ظ

علت خروسکی شدن صدای کودک

خروسک ,خروسک در کودکان,خروسک چیست,خروسک در نوزادان,خروسک زنان,خروسک واژن,خروسک در بزرگسالان,خروسک دختر,خروسک کودکان,خروسک در کودکان و درمان

خروسک

توضیحاتی در مورد خروسک

خروسک می‌تواند برای کودک شما آزاردهنده و ناراحت‌کننده باشد اما اکثر موارد خفیف این بیماری در خانه درمان می‌شوند. با ۴ روش زیر می‌توانید کاری کنید که کودک‌ بیمارتان بیشتر احساس راحتی کند: ۱. او را آرام نگه دارید خروسک باعث می‌شود راه‌های هوایی کودک شما ملتهب و تنگ (باریک) شوند. این مسئله می‌تواند نفس کشیدن را برای او دشوار سازد. اما هر چه او بیشتر گریه کند و هیجان‌زده شود، علائمش بدتر خواهند شد. سعی کنید کودک‌تان را تا حد ممکن آرام نگه دارید. می‌توانید برای او آواز بخوانید، او را بغل کنید و برایش داستان تعریف کنید تا آرام شود. ۲. هوا را مرطوب کنید برای مرطوب کردن هوای خشک، از یک دستگاه بخور سرد استفاده کنید. اگر دستگاه بخور ندارید، دوش آب داغ را در حمام باز بگذارید. وقتی هوای حمام پر از بخار شد، به‌مدت ۱۰ دقیقه با کودک‌تان در حمام بنشینید. این کار می‌تواند به تسکین سرفه های او کمک کند. اگر هوای بیرون سرد است، برای چند دقیقه یکی از درها یا پنجره‌ها را باز بگذارید. هوای تمیز و خنک نیز ممکن است به تسکین علائم او کمک کند. همچنین می‌توانید درحالی‌که پنجره‌های ماشین پایین است، کودک‌تان را برای هواخوری با ماشین بیرون ببرید. ۳. به او مایعات بدهید اگر کودک‌تان خروسک دارد، مهم است که او را هیدراته نگه دارید. مایعات شفاف و گرم می‌توانند به شل کردن مخاط (موکوس) و برداشتن فشار از روی طناب‌های صوتی او کمک کنند. اگر او خیلی کوچک یا بیش‌ازحد بداخلاق است، با استفاده از یک قاشق یا قطره‌چکان کم‌کم به او مایعات بدهید.

علت خروسک

اغلب اوقات این بیماری با یک عفونت ایجاد می‌شود. دو نوع از این بیماری وجود دارد: ۱. خروسک ویروسی توسط هر ویروسی که حنجره (لارنکس) و نای (تراکئه) را آلوده می‌کند، ایجاد می‌شود. ویروسی که اغلب باعث خروسک می‌شود، پاراآنفولانزا نام دارد. این بیماری در ابتدا شبیه سرماخوردگی است اما به‌مرور زمان، کودک‌تان دچار سرفه‌هایی خواهد شد که شبیه پارس سگ هستند (barky cough). همچنین ممکن است در هنگام تنفس، صدای خس‌خسی در راه هوایی تحتانی تولید کند. صدای خروسک در راه هوایی فوقانی، صدای خشن و بلندی است که به استریدور (تنفس صدادار) معروف است. ممکن است کودک‌‌تان تب خفیفی نیز داشته باشد. ۲. خروسک اسپاسمی به‌طور ناگهانی و اغلب در وسط شب بروز می‌کند. کودک شما ممکن است در شب با نفس‌نفس زدن از خواب بیدار شود. همچنین ممکن است خِرخِر کند، استریدور و سرفه‌‌ای شبیه پارس سگ داشته باشد.

خروسک

این بیماری معمولا با علائمی شبیه سرماخوردگی شروع می‌شود. کودک شما ممکن است گرفتگی یا آبریزش بینی و تب داشته باشد. اما بعد از مدت کوتاهی، علائم کودک‌تان تغییر می‌کنند. اینها علائمی هستند که نشان می‌دهند کودک‌تان ممکن است خروسک داشته باشد: سرفه هایی با صدای شبیه پارس سگ (ممکن است در شب‌ها بدتر شود)؛ صدای خشن یا گوش‌خراش؛ تنفس دشوار و پرسروصدا؛ تب (در برخی موارد)؛ راش (بثورات جلدی)؛ قرمزی چشم؛ تورم غدد لنفاوی. اگر این علائم بعد از ۳ تا ۵ روز بهبود نیافتند یا بدتر شدند، با پزشک کودک‌تان تماس بگیرید. در موارد زیر فورا به پزشک مراجعه کنید: کودک‌تان یک تنفس پرسروصدا با صدای زیر دارد (پزشکان به آن استریدور می‌گویند)؛ کودک‌تان آبریزش دهان دارد یا در بلعیدن مشکل پیدا کرده است؛ کودک‌تان آشفته و دچار اضطراب است یا انرژی ندارد؛ کودک‌تان بسیار تندتر از حد معمول نفس می‌کشد؛ کودک‌تان به‌سختی نفس می‌کشد (در هنگام نفس کشیدن، عضلات قفسه‌ی سینه‌اش به طرف داخل کشیده می‌شود)؛ اطراف بینی، دهان یا ناخن‌هایش خاکستری یا آبی شده است؛ کودک‌تان علائم کم‌آبی بدن را دارد؛ دچار خشکی لب یا زبان شده است یا ادرار نمی‌کند.

علائم خروسک

نشانه‌های این بیماری عبارتند از «پارس مانند شدن» سرفه، استریدور (صدایی زیر و شبیه خس خس به هنگام دم)، گرفتگی صدا و سختی تنفس که در هنگام شب تشدید می‌شوند.سرفه‌های پارس مانند معمولاً صدایی مانند صدای فوک یا شیر دریایی دارند.گریه می‌تواند باعث تشدید خس خس شود؛ خس خس می‌تواند نشاندهنده تنگ شن مجرای هوا گردد. با بدتر شدن خروسک ممکن است از شدت خس خس کاسته شود. علائم دیگر عبارتند از تب، زکام (علائمی مشابه علائم سرماخوردگی)، و به داخل فرورفتن پوست میان دنده‌ها. جاری شدن آب دهان یا ظاهری بیمار معمولاً به دیگر موارد پزشکی مربوط است. معاینه بالینی بیماران باریک شدن فضای ساب گلوتیک را نشان می‌دهد چیزی که در رادیوگرافی با نمای برج کلیسا مشخص می‌شود. کروپ به ندرت با عوارض جدی همراه است تنها در ‎ ۱/۳ تا ‎ ۲/۶ درصد از بیماران نیاز به بستری در بیمارستان وجود دارد. مدت بیماری معمولاً ۵ روز است، بعد از کاهش علایم جدی، سرفه خفیف ممکن است هم‌چنان برای چندین روز وجود داشته باشد. یک رابطه بین ابتلا به کروپ و آسم وجود دارد اما این‌که کدامیک عامل دیگری است مشخص نیست. در یک مطالعه در بیماران با تشخیص کروپ ریسک ابتلا به آسم تقریباً ۲ برابر شد.

درمان خروسک

زنجبیل دارای خواص ضد التهاب ، ضد باکتری ، ضد ویروسی و ضد سرفه است که به کاهش التهاب و درمان خروسک کمک می کند . علاوه بر این زنجبیل به افزایش سیستم ایمنی بدن نیز کمک می کند . مخلوط کردن 6 فنجان آب گرم با نصف فنجان زنجبیل و 2 فنجان دارچین سپس به مدت 20 دقیقه قشنگ بجوشانید و سپس مقداری عسل به آن اضافه کنید و چند بار در روز به فرزند خود بدهید ( برای فرزندان زیر 1 سال از این روش استفاده نکنید ) همچنین برای بچه های بالای یک سال مخلوط مساوی آب زنجبیل ، آب انار و عسل و یک قاشق غذاخوری از آن را سه بار در روز به اون بدهید همچنین می توانید از قرص زنجبیل با مقدار نمک به کودک بالای کی سال بدهید

درمان خروسک در بزرگسالان

چند عدد سفیده تخم‏ مرغ را که مختصرى نشاسته در آن ریخته‏ اند خوب هم بزنند تا متلاشى شود و به تدریج و مرتب به بیمار بخورانند و اگر لیموى شیرین در اختیار باشد باید فورا مقدارى آب لیموى شیرین به او داده شود و از نظر داروئى مقدارى بارهنگ و اسفرزه و صمغ عربى و شکر تیغال از هرکدام پنج گرم را دم کرده و به بیمار بخورانند.

درمان خروسک در کودکان

چند روز است که کودک‌تان علائمی شبیه سرماخوردگی دارد اما کم‌کم سرفه های خشک و گوش‌خراش می‌کند، هنگام خوابیدن به‌سختی نفس می‌کشد یا بدنش کمی داغ می‌شود. اینها دیگر علائم سرماخوردگی نیستند و باید بدانید که کودک‌تان احتمالا به کروپ (خروسک) دچار شده است. امروزه این بیماری دیگر به‌اندازه‌ی گذشته خطرناک نیست و انجام واکسیناسیون سرخچه، سرخک و دیفتری باعث شده است که کودکان دیگر به خروسک شدید و خطرناک مبتلا نشوند. این بیماری معمولا در عرض یک هفته و با درمان‌های خانگی بدون هیچ مشکلی برطرف می‌شود، اما اگر علائم آن همچنان پابرجا بود یا تشدید شد، حتما به پزشک مراجعه کنید، چون در موارد شدید ممکن است باعث بروز مشکلات تنفسی جدی شود خروسک باعث می‌شود راه‌های هوایی کودک شما ملتهب و تنگ (باریک) شوند. این مسئله می‌تواند نفس کشیدن را برای او دشوار سازد. اما هر چه او بیشتر گریه کند و هیجان‌زده شود، علائمش بدتر خواهند شد. سعی کنید کودک‌تان را تا حد ممکن آرام نگه دارید. می‌توانید برای او آواز بخوانید، او را بغل کنید و برایش داستان تعریف کنید تا آرام شود. برای مرطوب کردن هوای خشک، از یک دستگاه بخور سرد استفاده کنید. اگر دستگاه بخور ندارید، دوش آب داغ را در حمام باز بگذارید. وقتی هوای حمام پر از بخار شد، به‌مدت ۱۰ دقیقه با کودک‌تان در حمام بنشینید. این کار می‌تواند به تسکین سرفه های او کمک کند. اگر هوای بیرون سرد است، برای چند دقیقه یکی از درها یا پنجره‌ها را باز بگذارید. هوای تمیز و خنک نیز ممکن است به تسکین علائم او کمک کند. همچنین می‌توانید درحالی‌که پنجره‌های ماشین پایین است، کودک‌تان را برای هواخوری با ماشین بیرون ببرید.

درمان خروسک با لپه

روش درمان این بیماری بسیار آسان است آنچنان که کسی باورش نمیشود این بیماری به این راحتی درمان پذیر باشد چون حداقل زمان درمان یک هفته میباشد ولی با این روش ساده در مدت یک روز این بیماری مداوا میشود . روش درمان : مقدار 200 گرم لپه خام را تمیز شسته و مقدار یک لیوان آب روی آن بریزید سپس در پوشی روی آن قرار دهید تا گرد و غبار روی آن ننشیند و بعد از 12 ساعت آن آب را بهم زد سپس در دو وعده آن را به کودکان بالای دو سال بدهید برای کودکان 3 ماه تا دو سال میتوانید با قاشق مربا خوری آهسته آهسته در 4 وعده و هر وعده 5 قاشق مرباخوری بخورانید با فاصله زمانی دو ساعت .

درمان خانگی خروسک

هوای مرطوب سبب سهولت در تنفس می شود ، از این رو شما باید سطح رطوبت را درمنزل خود افزایش دهید ، همچنین بخاطر به خوابیدن کودک نیز کمک می کند . همچنین رطوبت به کاهش سرفه نیز کمک می کند . استفاده از ایک مرطوب کننده در هر جای از خانه که ممکن است به خصوص در اتاقی که کودک می خوابد روش دیگر یک کاسه آب گرم در اتاق بچه بر روی بخاری یا رادیاتور قرار دهید تا بخار آن را کودک تنفس کند.هنگامی که فرزند شما از درد رنج می برد برای درمان خروسک و کاهش مشکلات تنفسی آن باید از کم آبی بدن او جلوگیری کنید . نگه داشتن هیدراته بدن بسیار مهم است ، مایعات می توانند موکوس اضافی را خارج کنند . برای نوزادان کوچک مقدار شیر مادر یا شیر خشک را افزایش دهید برای کودکان بزرگتر می توانید به اون سوپ بدهید آب سیب ، اب لیمو یا چای های گیاهی نیز می تواند به مبارزه با عفونت نیز کمک کند

بیماری خروسک در کودکان

بیماری خروسک را می‌توان بر اساس علائم بالینی تشخیص داد و احتمال بروز علائم ناشی از عوامل شدیدتری همچون اپی‌گلوتیت و انسداد مجرای هوایی وجود ندارد. بیشتر اوقات نیازی به بررسی‌های بیشتر –از جمله آزمایش‌های خون، رادیولوژی، و کشت میکروب- نیست. خروسک بیماری شایعی است و در حدود ۱۵٪ از کودکان دیده می‌شود که بیشتر آنها در سنین ۶ ماه تا ۵–۶ سال قرار دارند. نوجوانان و بزرگسالان به ندرت دچار خروسک می‌شوند. دیفتری یکی از عوامل عمده‌ای است که باعث این بیماری می‌گردد، که این عامل با موفقیت واکسیناسیون، و پیشرفت بهداشت و استانداردهای زندگی در جهان غرب بهبود یافته و به تاریخ پیوسته است.

درمان خروسک بدون دارو

ماساژ قفسه سینه با روغن می تواند به عضلات کمک کند و عمل تنفس را برای کودک آسانتر کند . مخلطو 10 قطره از اسانس اکالیپتوس در نصف فنجان آب گرم همراه با مقداری روغن زیتون ، سپس ماساژ قفسه سینه کودک با این مخلوط ، بهترین زمان قبل از خواب کودک است همچنین ترکیب 15 قطره از روغن پونه کوهی در 2 قاشق غذاخوری روغن جوجبا و سپس ماساژ قفسه سینه کودک قبل از خواب . نگه داشتن فرزند خود در حالت نشسته می تواند به آسانتر شدن عمل تنفس و جلوگیری از تشدید سرفه در درمان خروسک ( کروپ ) کمک کند . به حالت چهار زانو یا بر روی صندلی بنشینید سپس کودک خود در حالت نشسته نگه دارید به طوری که سر کودک مقداری از بدنش بالاتر باشد همچنین می توانید برای این عمل تشک و بالشت نیز استفاده کنید

علائم خروسک در کودکان

حدود ۱۵٪ کودکان در سنین بین ۶ ماه تا ۵–۶ سال به خروسک مبتلا می‌شوند. خروسک ۵٪ پذیرش بیمارستانی این گروه سنی را تشکیل می‌دهد. در موارد نادر، کودکان سه‌ماهه و ۱۵ ساله هم به خروسک مبتلا می‌شوند.مردان ۵۰٪ بیشتر از زنان به این بیماری مبتلا می‌شوند؛ خروسک در فصل پاییز رایج تر است.

خروسک چیست

خروسک یا کروپ (به انگلیسی: Croup) یا لارنگوتراکئوبرونشیت (laryngotracheobronchitis) به التهاب حلق، نای، برونش‌های اصلی اطلاق می‌شود. به علت تنگ بودن مجاری تنفسی در بچه‌ها ریسک ابتلا به انسداد مجاری هوایی به دلیل تورم و التهاب بیشتر است. لارنگوتراکئوبرونشیت در فصل پاییز و زمستان رخ می‌دهد و اغلب به فرم خفیف خود محدود شونده، تظاهر می‌یابد. این بیماری معمولاً در سنین ۶ ماه تا ۳ سال دیده می‌شود ولی در هر سنی می‌تواند رخ دهد. کروپ ویروسی در مردان با نسبت ۳ به ۲ شایع‌تر است. سن شایع معمولاً در ۲ سالگی است چنان‌چه یکی از افراد خانواده به این بیماری مبتلا گردد خطر ابتلا سایر افراد خانواده ۱۵ درصد است. این بیماری معمولاً در اثر آلودگی ویروسی مجرای هوای فوقانی رخ می‌دهد. این عفونت موجب بروز التهاب در داخل گلو می‌گردد، که منجر به مشکلات تنفسی و علائمی مانند سرفه به شکل «پارس سگ»، صدای خس‌خس و گرفتگی صدا می‌گردد. علائم خروسک ممکن است خفیف، متوسط یا شدید باشد و معمولاً در هنگام شب تشدید می‌شوند. این بیماری معمولاً با مصرف استروئید خوراکی و در موارد شدیدتر با مصرف اپی‌نفرین درمان می‌گردد. در موارد بسیار نادری به بستری در بیمارستان نیاز می‌گردد.

خروسک کودکان

بیماری خروسک یا همان کروپ یکی از بیماری های است که خشن شدن صدا کودک هنگام گریه یا سرفه کردن را در پی دارد. ابتلا به خروسک می تواند علل مختلفی داشته باشد. بیماری خروسک هنگامی در کودکان رخ می‌دهد که التهاب، معمولا ناشی از یک ویروس، حنجره و راه‌های هوایی فوقانی را مبتلا می‌کند. علائم اولیه ممکن است مشابه سرماخوردگی باشد از جمله آبریزش و گرفتگی بینی سرفه و اشکال تنفس معمولا در شب یا در هنگامی که کودگ گریه میکند یا آشفته است بدتر می‌شود. بیماری خروسک در اغلب موارد کودکان سه ماهه تا پنج‌ ساله را معمولا در طول زمستان و اوائل بهار گرفتار می‌کند. کودکانی که در زیر سه سالگی خروسک می‌گیرند شدیدترین علائم را نشان میِ‌دهند.(در پسران شایع ‌تر است.)

بیشتر بخوانید : گرفتگی صدا و سرفه

  • مجید کاظمی

تنبلی چشم کودکان درمان

شنبه, ۲۱ مهر ۱۳۹۷، ۰۱:۴۴ ق.ظ

تنبلی چشم کودکان درمان

تنبلی چشم ,تنبلی چشم در بزرگسالان,تنبلی چشم در کودکان,تنبلی چشم چیست,تنبلی چشم و گواهینامه رانندگی,تنبلی چشم در بزرگسالان چیست,تنبلی چشم کودک,تنبلی چشم در کودکان,تنبلی چشم چیست,تنبلی چشم در نوزادان,تنبلی چشم در بزرگسالان

تنبلی چشم

توضیحاتی در مورد تنبلی چشم

زمانی که یکی از چشم ها بیناییش خوب باشد ولی چشم دیگر خیر به چشمی که بیناییش ضعیف است اصطلاحا آمبلیوپیک می گویند. معمولا فقط یک چشم درگیر تنبلی در چشم می شود ولی ممکن است هر دو چشم هم دچار تنبلی در چشم شوند که به این وضعیت آمبلیوپی دوطرفه می گویند. این اختلال بینایی بسیار شایع است و تقریبا از هر ۱۰۰ نفر ۲ یا ۳ نفر دچار آمبلیوپی هستند. بهترین زمان درمان تنبلی در چشم در دوران خردسالی و اوایل کودکی است.

تنبلی چشم

استرابیسم (لوچی): تنبلی در چشم اغلب به دنبال استرابیسم روی می‌دهد. در استرابیسم یا انحراف چشم‌ها، کودک برای فرار از دوبینی، از چشمی که بینایی بهتر دارد، استفاده می کند و در نتیجه چشم منحرف، تکامل نمی‌یابد و تنبل می‌شود.

درمان تنبلی چشم

تنبلی در چشم در صورتی‌که در زمان مناسب تشخیص داده شود براحتی قابل درمان است. درمان تنبلی در چشم معمولاً به صورت بستن چشم سالم و وادار کردن مغز به دیدن با چشم تنبل است. این درمان ممکن است هفته‌ها یا حتی ماه‌ها طول بکشد که البته چشم سالم باید به تناوب باز شود. در مواردی که تنبلی ناشی از عیوب انکساری است تجویز عینک یا لنز توسط اپتومتریست سبب وضوح تصویر در چشم معیوب و درمان تنبلی خواهد شد. مواردی نیز که تنبلی ناشی از انحراف چشم است با جراحی و اصلاح انحراف قابل درمان است. تکامل سیستم بینایی تا سنین ۸ تا ۱۰ سالگی صورت می‌گیرد و درمان تنبلی در چشم بعد از این سنین بسیار بعید است؛ بنابراین در صورتی‌که چشم تنبل در سنین پایین درمان نشود بعد از سن ۱۰ سالگی در اکثر موارد هیچ درمانی نخواهد داشت و ممکن است منجر به از دست رفتن شدید دید در یک چشم شود. برای جلوگیری از تنبلی در چشم، کودک باید بعد از تولد در زایشگاه توسط متخصص کودکان و در سنین ۳ تا ۴ ماهگی و ۲ تا ۳ سالگی توسط اپتومتریست معاینه شود. محققان می‌گویند، تماشای انیمیشن‌های سه بعدی با استفاده از عینک سه بعدی، می‌تواند یک گزینه مناسب برای درمان تنبلی در چشم در کودکان باشد.

علائم تنبلی چشم

تنبلی در چشم معمولاً در سنین زیر ۶ سال ایجاد شده و اغلب توسط والدین کشف می‌شود. در سنینی که کودک قادر به بیان مشکلات خود می‌باشد ممکن است از ضعف بینایی، خستگی چشم یا سردرد شکایت داشته باشد. اما در اغلب موارد کودک شکایتی ندارد. ممکن است علایم بیماری‌های مسبب تنبلی در چشم نظیر انحراف چشم و آب مروارید منجر به تشخیص شوند؛ ولی زمانیکه تنبلی در چشم ناشی از عیوب انکساری باشد تشخیص آن مشکل است زیرا کودکان به راحتی توسط چشم دیگر می‌بینند و کمبود دید در چشم بیمار را جبران می‌کنند.

عمل تنبلی چشم

قبل از درمان تنبلی در چشم، درمان مشکلات چشمی زمینه‌ای الزامی است؛ نمونه این درمان‌ها شامل اصلاح عیوب انکساری توسط عینک و درمان آب مروارید با عمل جراحی می‌باشد.

درمان تنبلی چشم در بزرگسالان

در حال حاضر درمان تنبلی در چشم به صورت کلاسیک و متداول است که در آن چشم با دید بهتر بسته می‌شود و از فرد خواسته می‌شود با چشم تنبل فعالیت بینایی خود را انجام دهد. وی افزود‌:‌ این روش در سنین پایین مؤثر است و باعث می‌شود تنبلی در چشم بهبود یابد. اما دو اشکال عمده دارد. اول اینکه همکاری دو چشم کاهش می‌یابد و وقتی فرد انتخاب دیگری برای دیدن ندارد جز چشم تنبل، خیلی نمی‌تواند بین دو چشمش هماهنگی ایجاد کند. اشکال بعدی این است که این روش در سنین بالاتر تأثیر زیادی نخواهد داشت و مشکل وقتی ایجاد می‌شود که فرد تنبلی دو طرفه چشمی داشته باشد.

درمان تنبلی چشم با طب سنتی

– بستن چند ساعته چشم تنبل و‌ نقاشی کردن بسیار مفید است. – پرهیز محض از خوابیدن کودک برروی شکم – به منظور درمان تنبلی در چشم با طب سنتی حتما ابروان کودک را با روغن بادام شیرین با پایه بادام روزی سه بار چرب کنید. – پرهیز از مواد غذایی با طبع سرد و خشک و سرد و تر به منظور درمان تنبلی در چشم در بزرگسالان و کودکان ضروری است.– پرهیز از دیدن نورهای تند و زننده – پرهیز از پوشیدن لباسهای تیره – خودداری از استفاده از عینک های قلابی – شب هنگام آب و دوغ مصرف نکنید. – از راههای درمان تنبلی در چشم در کودکان این است که پشت سر یا همان تاج سر کودک را هر روز با یکی از روغن های کنجد اصل، بادام شیرین یا نارگیل یا فندق بمالید.

تنبلی چشم در بزرگسالان

کاری که ما انجام دادیم این است که با توجه به اینکه نوع خاصی از سلول‌های عصب بینایی و شبکیه چشم در این بیماری دچار مشکل می‌شود. تحریکات بینایی خاصی مبتنی بر نوع فعالیت آنها انتخاب می‌کنیم و با توجه به نوع فعالیتشان با استفاده از نرم افزارهای مناسب که در کامپیوتر شبیه‌سازی شده است به طور اختصاصی این اعصاب را تحریک می‌کنیم. این کار باعث می‌شود تحریکات بینایی اختصاصی که به این سلول‌ها از طریق چشم تنبل ارسال می‌شود فعالیت آنها را افزایش دهد و باعث بهبود دید فرد شود. وی تصریح کرد:‌ در برخی افراد این روش تنبلی در چشم را تا حدود 80 درصد درمان کرده است و در برخی تنبلی‌های خاص بهبودی با این روش تا 5 درصد بوده است ولی در اغلب تنبلی در چشم‌ها این روش مؤثر است. این کار مدت درمان را کوتاه می‌کند و تأثیر درمان را افزایش می‌دهد. درمان آن به گونه‌ای است که فرد در روز 3 مرتبه و در هر مرتبه 10تا 15 دقیقه باید جلوی رایانه بنشیند و بسته به نوع تنبلی در چشم و سن فرد امکان دارد مدت درمان تا چند ماه طول بکشد. وی اضافه کرد: سنینی که این درمان روی آنها تجربه شده است تا 40 سال بوده است ولی بالای 40 سال مراجعه کننده‌ای نداشتیم چرا که برای اصلاح تنبلی چشمها در سنین بالا فرد باید تلاش پیگیری داشته باشد. 

تنبلی چشم چیست

تنبلی در چشم یا آمبلوپی (Amblyopia) که در حدود ۳٪ از افراد دیده می‌شود زمانی رخ می‌دهد که چشم در دوره کودکی دید طبیعی نداشته باشد. این اختلال که معمولاً در یک چشم دیده می‌شود به دلیل اختلال دید چشم تنبل بر اثر عوامل مختلف نظیر عیوب انکساری (دوربینی، نزدیک بینی، یا آستیگماتیسم)، انحراف چشم (لوچی یا استرابیسم)، یا عدم شفافیت مسیر بینایی (ناشی از عواملی نظیر آب مروارید، کدورت قرنیه، یا افتادگی پلک) رخ می‌دهد. عدم وضوح تصویر در چشم بیمار و بهتر بودن تصویر ایجاد شده در چشم سالم سبب می‌شود تا مغز بین دو چشم، چشم سالم را برای دیدن انتخاب کند و در واقع مسیر ارسال تصویر از چشم بیمار به مغز را مسدود یا اصطلاحاً دید چشم بیمار را «خاموش» کند.

درمان تنبلی چشم با لیزر

در گذشته نه چندان دور، تنها راه اصلاح عیوب انکساری، تجویز عینک و لنزتماسی بود، امروزه، روش‌های مختلف جراحی برای اصلاح عیوب انکساری ابداع شده است که با ایجاد تغییر در شکل قرنیه، منجر به اصلاح عیوب انکساری می­شوند. در بین این روش‌ها درمان به وسیله لیزر بسیار متداول است و کیفیت بینایی بیمار افزایش می‌یابد. این روش‌ها عبارتند از: لیزیک، فمتولیزیک، فتورفراکتیو کراتکتومی(PRK)، اپی لیزیک و لازک.

علائم تنبلی چشم در بزرگسالان

لوچی یا انحراف چشم می‌تواند باعث دو بینی شده در نتیجه تصویر واضحی روی شبکیه تشکیل نشود. به این ترتیب مغز به تدریج برای حذف دو بینی ، تصویر چشم منحرف را حذف کرده و تنبلی چشم ایجاد خواهد شد. اشکالات مادرزادی در ساختمان چشم، مانند آب مروارید و پایین افتادگی پلک، کدورت قرنیه و فاکتورهای ژنتیکی باعث می‌شود که چشم نتواند تصویر واضحی از اشیاء دریافت کند و به تدریج دچار تنبلی شود.از علائم تنبلی چشم در کودکان این است که در سنینی که کودک قادر به بیان مشکلات خود می‌ باشد ممکن است از ضعف بینایی، خستگی چشم و یا سردرد شکایت داشته باشد. اما در اغلب موارد کودک شکایتی ندارد. از علائم تنبلی چشم در بزرگسالان این است که ممکن است علایم بیماری‌های مسبب تنبلی چشم نظیر انحراف چشم و آب مروارید منجر به تشخیص شوند. از دیگر علائم تنبلی چشم در کودکان این است که زمانی که تنبلی چشم ناشی از عیوب انکساری باشد تشخیص آن مشکل است زیرا کودکان به راحتی توسط چشم دیگر می‌ بینند و کمبود دید در چشم بیمار را جبران می‌ کنند.

درمان تنبلی چشم در سنین بالا

احتمالا شبهات درمورد این که آیا تنبلی چشم در بزرگسالی قابل درمان هست یا خیر، به تحقیقات انجام شده در دانشکده پزشکی هاروارد بر روی تنبلی چشم در گربه‌ها باز می‌گردد. در ابتدا محققان بر این باور بودند که این گربه‌ها از آنجایی که مدت زمان زیادی از عمر خود، یعنی چیزی در حدود 2 الی 8 سال را تحت شرایط بسیار دشوار جهت رشد قوه بینایی به سر برده‌اند؛ قادر به بازیابی قدرت بینایی خود نیستند. اما حالا ما می‌دانیم که با افزایش سن، درمان تنبلی چشم غیرممکن نمی‌شود، بلکه دشوارتر می‌گردد. دکتر بری در کتاب خود به یک نمونه جالب اشاره می‌کند که پلاستیسیته مغز وی در سن بالا درمان پذیرفته است.

تنبلی چشم در کودکان

آمبلیوپی یا تنبلی، نوعی اختلال چشمی است که چشم به ظاهر سالم کودک را درگیر کرده و باعث اختلال دید طبیعی آن می‌شود به عبارت دیگر شاید ظاهر چشم سالم باشد، اما دید کودک، حتی اگر عینک داشته باشد هم کامل نیست این حالت، زمانی اتفاق می‌افتد که تکامل بینایی در یک چشم به صورت طبیعی اتفاق افتاده، اما در چشم دیگر غیرطبیعی است. تنبلی چشم اغلب، فقط یک چشم را درگیر می‌کند، اما در برخی مواقع ممکن است در هر دو چشم نیز اتفاق بیفتد و باعث ایجاد دید ناکافی در چشم راست و چپ شود. 

بیشتر بخوانید : آبریزش چشم در سرماخوردگی ♥ سوزش چشم نشانه چیست ♥ خستگی چشم هنگام مطالعه

  • مجید کاظمی